WWAYM

Interviu cu fraţi Gyutai de la WWAYM.

Mai întâi despre voi: când v-a venit ideea ca sã vã lansaţi în dezvoltare de softuri audio? Aici în Europa-Centralã şi cea de Est este destul de puternicã moda de copiere a softurilor, ceea ce nu se poate numi un factor motivant. Ce fel de cunoştinţe de bazã aţi avut la dispoziţie pe la începuturi?

GyG: Încã din copilãrie studiam muzica şi prin informaticã ne ocupãm şi de studiul sunetului. Ceea ce am realizat pânã acum este rezultatul unei dezvoltãri continue. Totul a pornit din hobby şi interes entuziasmat. Iar ceea ce priveşte piaţa, noi ne concentrãm asupra Vestului. Cunoscând obiceiurile locale de folosirea legalã a software-ului, nu meritã sã ne batem capul prea mult cu distribuţia localã.

GyB: Din hobby.

Cum aţi crezut cã puteţi aduce ceva nou pe piaţã, unde deja existã ofertã suplimentarã şi diversificatã?

GyG: În mare parte a timpului nostru liber am făcut cercetări, pentru cã prin muzicã ne-am ocupat de caracteristicile interesante ale sunetului. Faţã de dezvoltarea orientatã pe produs, care înseamnã mai mult folosirea tehnologiilor existente decât cercetarea, am reuşit sã gãsim soluţii inovative prin folosirea cãrora, rezultatele primite au fost mai mult decât bune. Aceste feedbackuri pozitive ne-au adus la cunoştinţã faptul cã putem concura cu şanse bune.

GyB: Ca şi utilizator nu am gãsit programe care sã sune la fel. De aceea l-am stimulat pe fratele meu sã începem distribuţia comercialã. Dacã a fost o idee bunã sau nu se va clarifica în viitor.

Cum a fost posibilã realizarea unor plugin-uri de bunã calitate? Ce fel de compromisuri aţi fãcut (calitate / performanţã) în timpul dezvoltãri?

GyG: Datoritã dezvoltãri tehnologice se întâmplã ca instrumentele digitale sã poatã prelua rolul procesãrii materialului audio. Dintre care din ce în ce mai dominantã este prezenţa calculatorului. În ultimii ani puterea de calcul ale calculatoarelor personale a crescut atât încât ele au putut concura şi calitativ cu echipamentele hardware în privinţa prelucãri audio, iar pe de altã parte muzicienii şi sunetişti au început sã se „împace cu mouse-ul şi tastatura”. În privinţa calitãţii, foarte rar putem sã facem compromisuri. Este clar scopul nostru de a oferi calitatea obişnuitã de la echipamentele hardware şi astfel sã putem pãtrunde şi în studiourile profesionale.

GyB: Tehnologia de astãzi ne permite, sã rulãm pluginuri care nu fac compromisuri. De multe ori este adevãrat faptul cã suprasolicitarea procesorului ne incomodeazã, dar eu cred cã programele de astãzi pot lucra cu calitatea cea mai bunã, astfel în viitorul apropiat va fi posibilã utilizarea lor fãrã incomoditãţi. Nu ne place sã facem compromisuri în defavoarea calitãţii.

Ce fel de feedbackuri aţi primit? Existã deja artişti cunoscuţi în tabãra utilizatorilor?

GyG: Am primit multe mesaje pozitive, dar sunt mulţi care criticã preţul.

GyB: Mulţi cred cã programul este prea scump pentru cã suntem o firmã nouã pe piaţã. Eu nu sunt de acord cu aceastã pãrere, pentru cã sunt şi alte unelte mult mai scumpe decât ale noastre şi care sunt şi ele populare. Sper ca aceste atitudini o sã disparã cu timpul. Noi ne-am strãduit sã ne concentrãm asupra categoriei accesibile financiar, şi astfel nu prea putem înţelege aceste voci.

Aţi auzit cumva pãreri sceptice din partea conservatorilor? Au fost şi din aceastã tabãrã care au încercat programele voastre, şi dacã da: şi-au schimbat pãrerea?

GyG: Privind calitatea sunetului nu am primit nici un fel de criticã negativã.

GyB: Nu-am primit feedbackuri negative în privinţa calitãţii, chiar dimpotrivã. În cazul NWSynth-ului au fost şi care l-au clasificat printre sintetizatoarele cu cel mai bun sunet.

Ce pãrere aveţi despre recensiunea echipamentelor pro-audio hardware din ultima vreme, la care a contribuit în cea mai mare mãsurã apariţia în masã ale softurilor?

GyG: Eu am pãrere pozitivã despre rãspândirea softurilor, pentru cã deodatã cu creşterea calitãţii sunt ieftin dezvoltabile, iar interfeţele din ce în ce mai comode deschid posibilitãţi noi. Aceasta este o investiţie, care este la fel de beneficã din punctul de vedere al dezvoltãrii cât şi al utilizatorului.

GyB: Nu cred cã „hardware” înseamnã neapãrat categoria pro-audio. Existã categorie pro-audio şi în materie software, dar existã şi categoria de „amatori” la echipamentele fizice. Personal consider hardware-ul puţin mistificat, dar recunosc cã pe planul instrumentelor muzicale ele prezintã performanţe net superioare calculatoarelor personale de acuma.

O problemã mai serioasã: credeţi cã datoritã rãspândirii prea rapide ale softurilor ar putea apãrea un sindrom al decadenţei calitãţii materialelor audio, din lipsa know-howului?

GyG: Poate o „vale mai micuţã” înainte de ascensiune. Un singur pericol aş putea vedea: „inundaţia”. Deodatã cu producţia relativ uşoarã ar putea apãrea mai multe produse mediocre sau chiar de proastã calitate, care ar putea îngreuna alegerea bunã ale utilizatorilor neexperimentaţi. Astfel devine mult mai importantã comunitatea care face aceastã alegere mai uşoarã. Alţi factori atenuatori pot fi revistele de specialitate (cei de încredere), teste fãcute de profesionişti, pagini de internet.

GyB: Oamenii nu prea cred în cunoştinţele lor proprii sau în auzul lor, astfel se pot rãtãci prin „munţile” de pluginuri, la care accesul este foarte uşoarã prin metode ilegale. Din pãcate începe sã disparã experienţa de cunoaşterea instrumentelor. Muzicienii de astãzi petrec din ce în ce mai puţin timp cu crearea soundurilor proprii, mai mult se folosesc de preset-urile livrate. Iar pe de altã parte nici presa de specialitate nu este imparţialã. Muzica este un lucru care nu poate fi despãrţitã de pãrerea subiectivã, fiecare persoanã este inspiratã de alt instrument, astfel nu cred cã se poate gãsi un lider de opinie în aceastã temã. Iar din date tehnice pure, utilizatorul de zi-de-zi nu poate trage concluzii. Din pãcate din aceastã situaţie nu vãd calea de ieşire. Eu cred cã, dacã Moog ar scoate astãzi Minimoog-ul, nu ar pãrea strãlucit pentru nimeni, pentru cã sunetul lui nu s-ar mai putea compara cu al niciunuia din instrumentele digitale cunoscute.

Ce consideraţi voi a fi punctul slab ale softurilor?

GyG: Poate ar trebui sã se apropie pregãtirea utilizatorilor (muzicieni, ingineri) cu utilizabilitatea softurilor şi al calculatorului.

GyB: Momentan problema necesitãţii mari ale resurselor de calcul, dar sper ca în viitor acesta se va schimba.

Vã mai pregãtiţi cu proiecte noi? Şi dacã da, care va fi acesta?

GyG: În zilele acestea va ieşi NWRCFil, care este un filtru clasic. Iar o serie de alte efecte se gãsesc în stadiu de proiect sau proiectare, cu versiunile de Mac OS X ale celor existente.

GyB: Avem o serie de idei atât în privinţa instrumentelor muzicale cât şi ale efectelor, dar realizarea acestora depinde de mulţi factori. Dar în decurs de o lunã am scos patru produse pe piaţã ceea ce este pozitiv pentru viitor.

Piaţa softurilor audio vã poate aduce ceva financiar? Aţi realizat pânã acum ceva material?

GyG: Noi ne gândim pe termen lung. Scopul nostru actual este crearea renumelui, şi este încã greu de prognostizat ceva. În momentul de faţã, vânzãrile se aflã sub nivelul aşteptãrilor, însã feedbackurile pozitive ne dau speranţã.

GyB: Suntem optimişti.:)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.