Monitoare studio – Test comparativ

In “episodul” trecut am hotarat sa testam mai multe modele de casti, care le-am avut mai la indemana. De data aceasta am trecut la lucruri putin mai serioase. Am adunat cateva perechi de monitoare, mai precis 12 la numar, si le-am supus unui test. Modelele alese fac parte din mai multe categorii de pret. Prima categorie cu pretul de pana in 1500 de lei perechea, a doua categorie cu pretul de peste 1500 lei…bucata. Ca si ultima categorie am ales sa testam setul Big Blue 2.1 de la Blue Sky pentru ca ele fac parte dintr-o categorie mai speciala de monitoare de studio.

Testul va fi impartit in 2 episoade. In prima parte o sa tratam monitoarele mid range iar in partea a doua vom continua cu cele entry level cat si cu setul Big Blue.

O sa incepem testul cu categoria mid range pentru a “vedea” cam cum ar trebui sa sune o pereche de monitoare nearfield pentru un studio mic sau mijlociu. Vom continua apoi cu solutiile mai accesibile ca pret, destinate celor cu buget restrans.

Pentru categoria mid range am ales urmatoarele modele:

  • M-Audio CX 5
  • Dynaudio Bm5A
  • Blue Sky Pro Desk 2.1
  • Adam A7
  • Blue Sky SAT 8

M-Audio CX5  – pret aproximativ pe piata –  3000 Ron/per.

M-Audio CX 5Constructie: Ca si constructie nu avem nimic de reprosat acestui model. Robuste, aratoase, cu design modern si un finish negru mat combinat cu un soi de cauciuc pe partea frontala in jurul difuzoarelor care ii dau o personalitate aparte.

Aceste monitoare sunt active, pe 2 cai  cu difuzor de joase-medii din kevlar cu marimea de 5” si un driver de inalte de 1,25” cu dom de matase, care impreuna furnizeaza 90w.

Ca si intrari  BX5 are doua: una balansata pe XLR/Jack combo si una nebalansata pe RCA. Controale: 1 x Volum, 1 x LF cutoff, 1 x MF boost, 1 x HF trim, 1x Acoustic space -4dB.

Raspunsul acestora in frecvente este intre 50 Hz – 30kHz.

Sunet: Daca la design si constructie cei de la M-Audio au stat binisor mai tot timpul, din pacate despre sunet nu se poate spune acelasi lucru. Din pacate nici modelul acesta nu face exceptie.

Comparativ cu celelalte modele din clasa lor putem spune despre acest model ca nu s-a ridicat la asteptarile noastre.  Daca ar fi sa le descriem intr-o singura fraza, aceasta ar fi: Au un sound nedefinit, cu spatialitate aproape inexistenta cu inalte si medii-inalte care aproape lipsesc, ceea ce face ca sunteul sa fie infundat si lipsit de personalitate. Putem spune ca ne asteptam la mai mult din partea lor avand in vedere pretul deloc mic al acestui model.

Concluzie: Ca si relatie pret calitate din pacate le calificam drept nesatisfacatoare, dar asta poate fi o parere subiectiva. Noi recomandam totusi celor carora li sa parut atractiv acest model sa il incerce si sa isi faca o parere proprie despre ele.

Mai multe info despre aceastea pe site-ul producatorului

Dynaudio BM5A  – pret aproximativ pe piata –   4500 ron/per.


Dynaudio BM5AConstructie: Ca si constructie putem spune ca acest model este destul de conservator ca si design, poate putin simplu. Dar stim cu totii ca frumusetea e in ochii privitorului…

Monitoare active pe 2 cai cu driver de joase de 6.9” si un driver de inalte de 1.1” care impreuna furnizeaza 100 W. Intrarea de semnal este  pe conector XLR. Pe panoul din spate mai are setari de LF,MF,HF, si sistem de bass reflex.

Raspuns in frecvente intre 50Hz – 21kHz

Sunet:. Definitie foarte buna, cu medii si inalte, poate in unele cazuri stridente, dar totusi bine puse la punct. La fel, atat spatialitatea cat si imaginea stereo sunt foarte bune. Pe partea de joase in schimb sunt putin “timide” cand vine vorba de impuls. La unele productii ascultate kick-ul era timid pe cand trebuia sa fie prezent si intepator. Dar per total aceastea ofera un sunet bun spre foarte bun.

Concluzie: Per general, din puct de vedere al sunetului, nu sunt multe de reprosat acestui model de monitoare. Ideale atunci cand spatiul este o problema si ideale pentru o gama destul de larga de stiluri si productii. Nu recomandam neaparat productiilor electronice fara a fi folosit cu subwoofer.

Mai multe informatii pe site-ul producatorului

Blue Sky ProDesk 2.1  – pret aproximativ pe piata –  3000 ron/per.

ProDesk-2.1 Constructie: Primul sistem 2.1 testat din seturile alese pentru acest test. ProDesk 2.1 este un set format din 2 sateliti Sat 5 MKII si un subwoofer Sub 8.  Satelitul SAT MKII contine un difuzor de medii de 5.25″ de constructie daneza, si este amplificat de catre amplificatoare duale de 60W, cu control ajustabil al volumui si crossover ajustabil de tip BOO™.

Raspuns in frecvente intre 30Hz – 30kHz

Sunet: Fiind un sistem format din 2 sateliti si un sub , raspunsul acestor monitoare este foarte bun. Pe partea de joase se prezinta excelent, cu joase curate si un impact bun. Spatialitate buna, imagine stereo la fel de buna. Pe partea de inalte insa se simte putin lipsa lor, iar din aceasta cauza sunetul este usor nedefinit.

Per general sistemul ProDesk ofera cam tot ce se asteapta de la un sistem 2.1 in materie de sunet.

Concluzie: Acest sistem este gandit pentru a fi folosit in aplicatii profesionale de inregistrari si productie muzicala, inclusiv editare audio pentru cinematografie si broadcast. Cert este ca sistemul ProDesk 2.1 este un sistem pe care va puteti baza, un sistem care se comporta ca si unul mult mai mare, iar sunetul pe care il obtineti este un sunet cu care categoric puteti lucra. Il recomandam cu incredere.

Mai multe informatii pe site-ul producatorului

Adam A7 – pret aproximativ pe piata 3600 Ron/per.

Adam A7Constructie: La aceste monitoare se simte calitatea germana atat de recunoscuta in toata lumea. Monitoare bine construite intr-o incinta robusta cu difuzor de joase de 6.5” dintr-un material compus din fibra de carbon si Rohacell, si un tweeter A.R.T.

Bass reflex, potentiometru de volum si un buton de on/off completeaza partea frontala a incintei. Raspuns in frecvente intre 46Hz – 35kHz.

Sunet: La partea de sunet putem spune si lucruri bune si lucruri mai putin bune. In principiu mai mult bune.

Partea buna este ca monitoarele au definite si imagine stereo excelenta. Spatialitate iarasi foarte buna. Partea mai putin buna este ca undeva in raza frecventelor medii-joase se simte putin lipsa lor, iar despre inalte putem spune ca sunt un pic stridente.

Asta poate fi si o chestie de gust la urma urmei, fiindca preferintele in materie de mixaj final sunt multe.

Concluzie: Per general Adam A7 livreaza ceea ce trebuie in materie de calitate audio destinata mixajului. Le recomandam cu mare incredere.

Mai multe informatii pe site-ul producatorului

–   Blue Sky SAT 8 –  pret aproximativ pe piata –  MULT!

SAT 8 Constructie: In cazule SAT 8 deja vorbim despre altceva. De la constructie la sunet la absolut tot. Cu dimensiuni destul de mari si destul de grele se simte calitatea deosebita la acest model. SAT 8 este un monitor tri-amplificat pe 3 cai de 300 W cu un woofer de 8” un driver midrange de 4” si un tweeter dual ring de 1”. Acest model este conceput sa mearga impreuna cu sub-ul SUB 212 de la Blue Sky, ele avand un raspuns in frecvente intre 80Hz si 20kHz.

Sunet: Despre sunet numai laude. SAT 8 ofera o definitie foarte buna a sunetului si spatialitate excelenta a mixajului. Toate elementele mixajului sunt la locul lor. Imaginea stereo la fel, este excelenta. Acest model fiind conceput sa mearga mana in mana cu subwooferul SUB 212 de la Blue Sky, din pacate nu reda frecventele joase iar despre subjoase nici nu poate fi vorba. In rest totul impecabil cand vine vorba de calitatea sunetului.

Din momentul in care a fot montat si un subwoofer, totul a devenit clar si complet. Mixurile care erau mixate prost se auzeau si mai prost fiindca erau scoase in evidenta toate greselile. S-au observat chiar mici aspecte in mixuri care nu sau observat nici pe Big Blue.

Concluzie: Singuru aspect oarecum negativ la aceste monitoare este ca au pretul destul de piuperat, mai ales in varianta cu subwoofer. In rest nimic de reprosat, absolut impecabil. Il recomandam cu cea mai mare incredere.

Mai multe informatii pe site-ul producatorului

Vom reveni in viitorul apropiat cu o recenzie mai detaliata a sistemului.

In partea a 2a a testului care va fi publicata saptamana viitoare vom testa modelele entry level care sunt 5 la numar si anume:

  • Fostex Pm-4
  • Blue Sky Exo 2.1
  • Tascam VL-5A
  • KRK ROKIT 6 G2
  • Blue Sky Media Desk
  • M-audio BX-8A

Deasemenea vom testa si sistemul Big Blue 2.1 de la Blue Sky.

Camera de test cu toate monitoarele testate.

camera test

13 comentarii la „Monitoare studio – Test comparativ

  • 21 octombrie 2009 la 10:33 am
    Permalink

    ceva pareri si despre yamaha hs80 ???? sunt niste monitoare destul de intalnite si as vrea sa stiu mai multe despre ele ….

  • 25 octombrie 2009 la 9:27 pm
    Permalink

    Apreciez efortul d-voastra, in legatura cu testele, dar se vede foarte clar ca aveti favoritisme, in ceea ce priveste produsele. Tindeti spre subiectivsm, deci, cum spuneati si voi: parerile difera, deci nimic dupa care sa ma pot orienta, concret…

  • 30 octombrie 2009 la 9:42 am
    Permalink

    Parerile vor fi intotdeauna impartite, dar daca e sa facem un comentariu vis-a-vis de parerile dumneavoastra, sunt de parere ca fiecare monitor trebuia asezat pe pozitia lui corecta (corectata acustic cu un sistem precum ARC de la IK Multimedia), intro incapere corecta dpdv acustic pentru a putea oferi o garantie mai mare a parerii dumneavoastra, dar in finzal, orice inginer de sunet stie ca nici o pereche de monitoare nu suna perfect, oricat de mult ar costa acestea, de aceea e necesar sa „investi” sunetul monitoarelor pe care le folosesti sau sa folosesti 2-3 perechi pentru monitorizare si referinta.

  • 30 octombrie 2009 la 5:02 pm
    Permalink

    Andrei: corect.
    Practic insa se poate spune ca intre monitoarele testate exista diferenta de sunet atat de mare incat pozitionarea exact identica pentru fiecare nu ar fi diferentiat rezultatul. O alta ingreunare este ca nu se poate face test A/B adevarat daca monitoarele trebuiesc repozitionate dupa o schimbarea.

  • 4 decembrie 2009 la 2:33 am
    Permalink

    STU, am lucrat si lucrez frecvent pe HS80. Sînt monitoarele ideale pentru cei care sînt (încă) îndrăgostiti de NS10. Sînt perfect utilizabile, cu conditia să accepti nelinearitările speakerului (mediile specifice lor si numai lor). Personal am avut dificultati initial în a mă adapta, însă după aceea trebuie să recunosc că mixurile au început să sune si într-adevăr e un monitor care odată învătat nu te mai face să ai surprize. Specific însă că folosesc asa ceva doar pentru mixat. Nu as visa să fac un master pe HS80.

  • 14 iulie 2011 la 8:08 pm
    Permalink

    Salut in primul rand , as fi curios de un test intre Focal CMS 65 si Adam A7X ?

  • 15 iulie 2011 la 6:46 pm
    Permalink

    Probabil Focal ar ieși în avantaj (răspuns mai extins în frecvența și sunet mai puțin colorat)

  • 15 iulie 2011 la 8:00 pm
    Permalink

    Eu le-am ascultat pe ambele, dar nu in comparatie directa.
    Adam A7X mi-au placut foarte mult. Focal CMS 65 nu m-au impresionat.

    Nu mi s-a parut ca Focal-urile CMS65 ar avea un raspuns mai extins pe joase decat A7X.
    Chiar si din specificatii, A7X merg pana la 42 Hz, iar CMS65 pana la 45 Hz.

    Omu, probabil te gandesti la Adam A7, care intr-adevar erau mai slabe pe bas si considerabil mai colorate decat CMS65 si A7X.

    Eu daca ar fi sa aleg, as alege A7X si as ramane si cu vreo 3000 ron in buzunar (diferenta pana la perechea de CMS65), de care, daca nu iti ajunge bas-ul, poti sa iti iei linistit un subwoofer bun si/sau tratament acustic.

    Succes,
    Alex.

  • 16 iulie 2011 la 12:58 am
    Permalink

    Nu știam că diferența între A7 și x-uri îi așa mare. Chiar or scăpat de înaltele alea agresive?

  • 16 iulie 2011 la 6:16 pm
    Permalink

    Da, inaltele acum de pe X-uri sunt „smooth”.
    A7 erau tzatzaite si stridente in comparatie directa cu A7X.

    Spor!

  • 17 iulie 2011 la 2:21 pm
    Permalink

    Bine de știut. Mulțam.

  • 17 mai 2014 la 5:11 pm
    Permalink

    Hs80 sunt aproape de NS10 . Sa nu uitam ca pe NS10 s-a lucrat toata muzica din anii 80 , 90 si s-a vandut in milioane de exemplare !! Folosesc HS80 si cred ca mai mult de atat sunet nu ai nevoie intr-un small home amator, dar sunt si alte monitoare la un pas de perfectiune cum ar fi : Genelec 1038A , Genelec 1030A , Genelec 1039A , Mackie HR824 , Genelec 8050A , Genelec 1238CF sau ADAM Audio A77x …. In general Genelec a dat clasa in materie de boxe studio dar sunt sio cele mai scumpe !!

  • 29 noiembrie 2015 la 5:34 pm
    Permalink

    Buna ziua, as avea si eu o intrebare daca nu va deranjez prea mult.

    Credeti ca Adam A7x pot fi folosite si pentru ‘casual listening’ sau sunt mult prea analitice + sunet ‘in your face’ gen Yamaha HS? As vrea sa-mi upgradez si eu sistemul audio compus din PC + Asus Essence STX + Microlab Solo 6c.

    Recent mi-am achizionat niste monitoare JBL LSR305 (woofer de 5”) de la care aveam ceva asteptari tinand cont de numarul impresionant de recenzii pozitive de pe site-uri/reviste de renume + forumuri gen gearslutz.com. Sincer sa fiu dupa multe teste am ajuns la concluzia ca din punct de vedere al fidelitatii sunt aproape identice cu Solo 6c si mai mult, sunetul la Solo este mai aerisit iar vocile au mai multa rezolutie (probabil din cauza dimensiunilor mai mari woofer 6.5” + carcasa). Stiu, suna ciudat dar din pacate asta e adevarul, sau cel putin asa imi dicteaza urechile.

    Sunetul redat de 305 este unul neutru, clar, imagine stereo buna iar bass-ul raspunde neasteptat de bine tinand cont de dimensiunile mici dar ma asteptam la mai mult tinand cont de diferenta de pret. Imi lipseste un soundstage mai mare (latime + adancime) + sunet mai aerisit, mai multe detalii in voci plus ca sunetul redat este cam ‘boxy’ (probabil datorat dimensiunilor mici ale wooferului). Boxele au peste 30 de ore de auditii, interval in am sesizat o imbunatatire la inalte + bass (inaltele nu mai sunt la fel deranjante ca in primele ore de auditie, bass-ul e mai bine legat si loveste mai puternic).

    Camera de auditie este de 3×2 metrii, netratata sonic, iar boxele sunt pozitionate de-a lungul camerei, pe stative la o inaltime de 90cm, 1m fata de peretele din fata si 20 cm fata de peretii laterali.

    Sursa este Tidal, muzica in format FLAC. In principal ascult rock clasic, pop, rap dar si dubstep, jazz, dance. Artisti: Pink Floid, Dire Strais, Queen, Alphaville, Michael Jackson, Xiii Stoleti, Tina Turner, Adele, Lana del Ray, Yoko Kanno, 2Pac, Nas, Jim Jhones, Three Six Mafia, Dr. Dre, Outkast, Notorius Big, Big Pun, Rammstein, Nightwish, Three Days Grace, Lordi, Kavinski, Flux Pavillion, etc

    Cateva melodii folosite pentru a compara cele 2 seturi de boxe:

    ‘Bubbles’ de Yosi Horikawa (test scena)
    ‘Wandering’ de Yosi Horikawa (test scena)
    ‘In the Distance’ de Yosi Horikawa (test scena)
    ‘My Home is in The Delta’ de Muddy Waters (test scena)
    ‘You and Your Friend’ de Dire Strais (test chitara)
    ‘Hello’ de Adele (test voce)
    ‘Playa Playa’ de D’Angelo (test voce – planuri multiple)
    ‘Cave of Forgotten Dreams’ de Ernst Reijseger (test voce – planuri multiple)
    ‘Fly Like a Bird’ de Mariah Carey (test detalii voce)
    ‘Late Night Tip’ de Three 6 Mafia (test bass)
    ‘Lrad’ de Knife Party (test bass)

    Aveti idee daca in Romania exista vreun magazin in care se pot face auditii?

    Am facut si o mica lista de monitoare de care as fi interesat:
    Adam A7X
    Focal Alfa 65
    Dynaudio BM5 MKIII
    KRK VXT6

    Multumesc pentru timpul acordat.
    Bogdan

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.