Testare ad-hoc a posibilitatilor SSL Duende

Se inregistreaza complet ad-hoc un concert live, multi-track: locatie – Guitar-Folk Rock Festival, Garana; trupa – Survolaj. A sunat chiar bine concertul in sine, ca o paranteza – faina sonorizarea; putin prea deschisa pentru gustul meu, dar clara.

GFR

Consola – Midas Venice. Fara posibilitatea de a monitoriza ce se inregistreaza, si se pare cu direct out-ul pus pe post. Implicit, toata compresia si gate-urile care erau pe canalele de pe FOH (front-of-house) sunt si pe inregistrare. Injuraturi succesive la auditia ulterioara a inregistrarii.

Interfata audio – Echo Audio Audiofire 8.

DAW – Cockos Reaper.

Tura I

Rezultatul initial, lucrat doar in volume pe track-uri si panoramare, cu un limiter pe master pentru a creste nivelul RMS la unul cat de cat obisnuit la ora actuala. Dupa 9 ore de lucru, si o noapte nedormita.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Oarecum surprinzator, mix-ul nu suna chiar asa de rau. E destul de infundat, nu are ambianta, dar nici nu ma asteptam la altceva. Track-urile in sine sunt dezastruase – gate-urile de pe tobe se deschid considerabil mai des decat ar trebui, track-ul de voce are un raport semnal-zgomot de 15dB in cazul cel mai fericit, overhead-urile nu ofera nici cea mai mica urma de imagine a setului de tobe, samd.

Practic, un fel de inot impotriva curentului din punct de vedere al mixajului – nu se poate face bici din mare lucru, dupa cum e (aproximativ) vorba.

Si ma apuc sa vad daca se poate face ceva. Oricum aveam de gand sa ma joc un pic mai intensiv cu plug-in-urile SSL Duende. Scopul – sa vad ce se poate face din mixul respectiv, fara tot felul de trick-uri de “pierdut vremea” cum ar fi compresie de sidechain, compresie multi-banda, sample-uri, automatizari samd. Strict compresie, EQ, si limiter pe master – ah, da, si un pic de reverb cat sa dea un pic de ambianta (SIR cu impulsuri Bricasti M7 de la Acousticas – ambele freeware). Intr-o ora sau mai putin.

Primul lucru – sa incerc sa tai deschiderile incorecte ale gate-urilor de pe procesoare. Tom-urile sunt o reala “placere” sa le auzi in solo, cu gate-ul deschizandu-se inclusiv pe lovituri de cinele (!). Fiind in principiu anti-manuale, intru direct in SSL Channel Mono, ma joc cu gate-ul cateva minute, fara rezultate prea bune… Observ ca se poate folosi filtrul de intrare pentru a restrange plaja de frecvente care sa o caute detectorul procesorului dinamic – trei minute mai incolo, canalele de tom-uri erau gate-uite asa cum ar trebui… tacere totala intre lovituri. Repeta pentru canalele de toba mare, toba mica; problema rezolvata.

SSL Channel

Cresterea raportului semnal-zgomot de pe canalul vocal… Greu, cu mult sidechain, si range-ul setat doar la -12dB sub nivelul deschiderii gate-ului, s-a mai eliminat din problema. Suficient cat sa adaug un oarecare reverb, cat sa-i dea un pic de culoare – SIR un impulse response de Bricasti M7, freeware. Compresie finuta sa fie putin mai egala vocea (pe cat permitea deja SNR-ul redus), egalizare cat incape. Aici incepe sa se simta calitatea SSL-uri: orice modificare, fie ea mica sau mare de egalizare, se simte ca si un “polish” pus peste voce – nu deranjeaza, nu fura din calitate.

Toba mica si toba mare se auzeau majoritar doar in canalele directe (si in cel vocal, daca ma gandesc bine), fiind putin captate pe overhead – nu am putut merge cu o compresie barbara, cum as fi facut in cazul unei imagini corecte si compacte a kit-ului in overhead-uri. Oricum, au fost comprimate, pentru a le da impact si a le face mai pline – fara transient designere si alte tipuri de procesare. Cred ca pe toba mare m-am indragostit de compresorul SSL Channel-ului… Parca.

Trebuiau facute si cinelele sa straluceasca, cumva (ca si tobar, chiar nu-mi plac cinelele intunecate ca si sunet, mai ales microfonate cu pereche spatiata apropiata)… Implicit, un boost pe inalte, destul de consistent – al test de anduranta al egalizatoarelor: sa sune deschis, aerat, fara sa ajunga “aspru” la ureche. 3-4dB de boost mai incolo, problema era rezolvata.

Partea distractiva a serii – SSL Master Bus Compressor-ul pe bus-ul de tobe. O placere in sine pentru tobarul delasator din mine. Setul parca crestea in dimensiuni (si in pret), cu fiecare decibel de compresie adaugat, atata in serie, cat si paralel. Din pacate, bucuria mi-a fost taiata de faptul ca nivelul de zgomot de pe overhead-uri a devenit rapid enervant deodata cu cresterea compresie. A trebuit sa ma opresc…

SSL Compressor

Bas-ul era slabut si inegal – compresie, si multa, daca stau sa ma gandesc. A fost umflat si “normalizat” in volum in doi timpi si trei miscari (threshold, release si ratio, ca sa fim precisi). Rotund, mi se pare ca e cuvantul adecvat – poate prea incet in mix, la o ascultare ulterioara. Ceva modificari de EQ.

Chitara – am egalizat-o sa fie mai prezenta in mix. Singurul canal care imi placea cum suna brut.

Ce am uitat sa mentionez – totul a fost mixat cu un SSL Master Bus Compressor, , plasat pe… Master Bus. 2-4dB de compresie maxim. Dupa finisarea mix-ului si ridicarea la un volum final oarecum decent (prin prisma loudness war-ului in plina desfasurare) cu ajutorul unui limiter, m-am pus sa testez varianta cu si fara el, la acelasi volum de referinta. Diferenta era oarecum subtila, dar mie mi s-a parut cruciala – un fel de inchegare a mix-ului greu de pus in cuvinte.

Rezultatul final, dupa o ora si 3 minute de la inceperea activitatii, timpul de “invatare” al plug-inurilor fiind inclus in pret:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Tura a II-a

Inarmat cu cunostiinte apriori legate de problemele si solutiile care ar putea fi aplicate mix-ului, ma pun sa incerc aceeasi treaba cu plug-in-uri Stilwell (Rocket Compressor, Major Tom, 1973 EQ, Vibe EQ). Acelasi reverb, aceeasi panoramare.

Stilwell MT

Primul lucru – gate-uirea tobelor si a vocii. Desi eram bine obisnuit cu ReaGate-ul (plug-in incorporat de gate-uire al Reaper-ului), am stat o perioada destul de lunga de timp si nu am reusit sa obtin aceleasi rezultate. Nervi.

Egalizare, compresie, samd. Pare in regula. Am incercat sa emulez “inchegarea” comp-ului SSLi de pe master bus cu o serie de compresoare – nici o sansa.

Trece o ora, si ascult comparativ ce a iesit cu mixul pe SSL. Nervi, partea a II-a. Dupa inca o ora de tweak-uri mici/mari si ascultari comparative cu SSL-ul (fara sa o iau de la capat), a iesit asta:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Am tot ascultat comparativ… Diferenta nu pare foarte mare. Dar un 5%-10% in plus la “profesionalismul” sound-ului final a fost resimtit (si mai multi ascultatori). Ce mi s-a parut in schimb crucial a fost faptul ca totul a fost mult mai usor cu ajutorul SSL-ului – gate-uirea, egalizarea, inchegarea mix-ului, samd. Practic, rezultatul a fost scos in 1/2 din timp, si suna mai bine, fara a se uita ca nu cunosteam plug-in-urile in adancime.

Fiecare cu concluziile lui.

Mihai Toma

9 comentarii la „Testare ad-hoc a posibilitatilor SSL Duende

  • 4 decembrie 2009 la 3:09 am
    Permalink

    Mixul făcut cu Duende are un sunet mai închegat, mai „de consolă”. Ce compresor ai pus pe bus până la urmă la al doilea mix, Rocket?

    O chestie care am remarcat-o e că totusi, cel putin în fragmentul prezentat informatia stereo vitregeste partea dreaptă (chiar si la break), parcă totul are loc între partea stângă si centru. Asa-i peste tot?

  • 4 decembrie 2009 la 12:17 pm
    Permalink

    S-ar putea sa fie datorita pozitionarii chitarii electrice pe stanga, atat ca si pan al canalului sau, cat si ca si captare a sa in overhead-uri (destul de consistenta). Nu mai tin minte, si nici nu mai am fisierele originale. 🙁

    Da, intr-adevar, Rocket a fost folosit pe al doilea mix pe master.

  • 4 decembrie 2009 la 12:33 pm
    Permalink

    Există un plugin free de la Blue Cat, se numeste Stereo Gain cred, care poate regla gainu individual pe canale, ceea ce ar putea ajuta în astfel de cazuri, la modul că poti chiar panorama în dreapta ceva ce e preponderent prezent în stânga. Sau un flip channels. Cubase sigur stie să facă asta dacă-l folosesti.

    Io as vrea foarte mult să aud X-Comp si X-Verb de la Duende. Păcat că pentru asta trebe să investesti în placă.

    Apropo, se mai fabrică Duende firewire (aia mare care o scoseseră prima, cât un spatiu întreg de rack), sau doar versiunea Mini si PCIe? Pare să fi dispărut de prin magazinele virtuale.

  • 4 decembrie 2009 la 12:41 pm
    Permalink

    Il cunosc, si Reaper are mai multe astfel de variante – dar nu am vrut sa fac modificari „majore” si tot felul de tweak-uri, doar un fel de mixaj-emulare de concert live (chitara eu am panoramat-o stanga, intentionat – de-acolo cred ca se trage mare parte din efect).

    Legat de Duende FW, se pare ca nu se mai produce – nici in listele noaste de la SSL nu mai apare.

    Mihai Toma

  • 4 decembrie 2009 la 1:05 pm
    Permalink

    Stranie decizie, zic io. Să produci placa cu putere mai mică si s-o scoti din productie pe aia mai puternică…

  • 7 decembrie 2009 la 3:26 pm
    Permalink

    Uau. Tocmai mă uit pe Reaper si e exceptional! Mersi că mi-ai adus aminte de existenta lui. În sfârsit un DAW care vede VST pe mac (Nebula e durerea mea, în sfârsit rezolvată) si e suficient de bun (neasteptat de bun si încă plin de surprize), pentru a mixa. Îs extrem de încântat!

  • 23 februarie 2010 la 6:18 pm
    Permalink

    Mixul facut pe SSL are ceva, destul de jos in volum, care il face sa sune mai bine, un body care pe celelalte pluginuri este mai estompat.

  • 29 martie 2010 la 1:11 pm
    Permalink

    Mda, SSL-ul suna mai bine pe total. Cu toate astea, e prea mult reverb – la Stillwell suna mai natural – live, as spune, dar nu mai bine. Poate cu ceva mai putin reverb mix-ul SSL-ul ar fi sunat perfect, mare realizare pt doar 3 ore. Asta-i doar opinia mea personala, bineinteles.

  • 30 martie 2010 la 2:05 am
    Permalink

    Partea distractiva – e exact acelasi reverb, si aceeasi nivel de reverb pe amandoua mixaje. Intr-adevar, cam mult, daca ascult acum. Oricum, mixul a durat o singura ora, nu trei ( ca sa ma scuz 😉 ).

    Mihai Toma

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.