Test-run cu 11 modele de casti.

Desi la nivel profesional nu se recomanda folosirea castilor la mixaj in studio sau la mastering, foarte multi din lipsa unor monitoare de studio de calitate si/sau izolare fonica aleg aceasta varianta. Asa ca echipa Soundcreation s-a mobilizat si am adunat fiecare castile  care le detinem si pe care le comercializam si le-am supus unui test. Sunt mai multe modele vechi (de exemplu castile AKG testate au deja model urmas numite „mk2”), si modele cu scop diferit recomandat (monitorizare, DJ, studio) insa stim ca cititorii acestui blog folosesc castile acestea pentru a crea muzica sau pentru a mixa. Modelele alese de noi sunt urmatoarele:

– AKG   K-141

– AKG   K-240

– Audio-Technica ATH – D40fs

– Audio-Technica ATH – M40fs

– Audio-Technica ATH – M50

– Audio-Technica ATH – M35

– Audio-Technica ATH – M20

– Sony MDR – V500

– Sennheiser HD – 201

– Sennheiser HD – 202

– T.Bone  HD790


Testul a fost facut ascultand mai multe productii din mai multe stiluri muzicale: de la jazz la electronica, rock, folk, etc. Aspectele cele mai improtante au fost: (in ordinea importantei) calitatea sunetului, ergonomia si robustetea. Totul calculat apoi cu un raport pret/calitate.

De retinut ca testul comparativ la casti este ceva extrem de subiectiv, poate si mai greu de apreciat decat un test de monitoare, intrucat la un A/B pe casti trece un timp considerabil mai mare (minim 2-3 secunde) intre schimbarea subiectului ascultat decat la monitoare unde avem un comutator.


Akg K141 Monitor

AKG K141Casti populare de-a lungul anilor, create pentru a fi folosite in home studio, la mixaj sau monitorizare. Despre sound-ul lor nu putem spune mare lucru pentru ca nu este mare lucru. Un sound care nu e spatios mai deloc, fara dinamica, cu un nivel de volum destul de mic (impredanta de 600Ohmi) si din care lipsesc joasele. Am spus cam tot…

Plaja de frecvente in specificatii este intre 18Hz – 24 kHz si 101dB SPL.

Ca si constructie, K 141 respecta cumva standardele si forma cu care suntem obisnuiti. Rotunde, supra-aurale, cu o marime nu prea mare si care sunt destul de incomode pe termen lung. Ca si inchidere, ele fiind semi-deschise, zgomotul din exterior ajunge destul de usor la urechi, deci din start nu este un model recomandat pentru folosinta in spatii zgomotoase. Pretul de lista al modelului testat de noi este de aproximativ 710 Ron. Asta nu le face sa fie nici cele mai ieftine casti de pe piata, iar ca si relatie pret calitate putem spune ca se justifica pretul in proportie de 60%. Deci ca o concluzie AKG K141 sunt o pereche de casti cu un sound sa spunem mediocru, cu un  pret putin cam mare si destul de incomode la purtat pe termen lung iar pentru asta le acordam nota 2,6 din 5.

Rating: ★★½☆☆


Akg K240

AKG K240Fratele mai mare si mai puternic al celor mai sus mentionate, la K240 deja am atins un alt nivel. La fel si ele foarte populare de-a lungul anilor, avand ca destinatie uzul in studio la monitorizare si mixaj. Despre K 240 putem spune ca au un sound foarte liniar dar totusi cu o dinamica buna, cu inalte bine definite dar cu frecvente joase care nu  sunt destul de prezente.Nu recomandam sa se mixeze muzica de club pe ele.

Bune la mixaj de proiecte daca nu se cauta o calitate extraordinara, dar totusi cu un control ulterior pe monitoare. Au o plaja de frecvente intre 15 Hz si 25kHz si 91 dB SPL. Ca si constructie putem spune ca se aseama la prima vedere cu fratele mai mic K 141, doar ca acestea sunt circumaurale si mult mai comode la purtat, fiind mai mari si acoperiind mult mai bine urechea. De mentionat ca K240 au cablu detasabil cu mufa mini XLR ceea ce ni s-a parut un lucru foarte practic. Desi acopera urechea mult mai bine,ele fiind semideschise, zgomotul exterior totusi patrunde. In cazul in care sunt folosite in studio sau in medii mai putin zgomotoase sunt foarte bune. Acest model se vinde la pretul de 649 Ron  iar relatia pret/calitate o gasim foarte buna. Ca si concluzie K240 sunt niste casti de monitorizare in studio bune iar noi le acordam  nota 3,6 din 5.

Rating: ★★★½☆


Audio-Technica ATH-D40fs

ATH-D40FSModel destul de reusit putem spune al celor de la Audio-Technica conceput pentru surse de sunet bazate pe frecvente joase ca de ex: chitara bass sau toba mare. Se prezinta cu un sound bun, dinamic, spatios. Pe partea de inalte se simte o lipsa a unor frecvente iar cat despre partea de joase, ele se simt din plin asigurate de un boost , lucru mentionat si in specificatiile tehnice ale castilor.

Ca si plaja de frecvente ele redau intre 20Hz si 28kHz si un SPL de 102dB. Construite solid, inchise, cu o izolatie destul de buna fata de zgomotul exterior, D40fs acopera si foarte bine urechea fiind in felul acesta comode pe termen lung. Pe langa asta ele sunt si foarte versatile avand posibilitatea impaturirii lor in mai multe feluri, fiind foarte practice pt Dj. Iar cu basul amplu pe care il au, noi le recomandam in aplicatii de Dj sau la mixarea de muzica electronica.

D40fs costa in jur de 360 Ron iar in valoarea aceasta noi spunem ca sunt niste casti foarte bune si de aceea le acordam nota 3,7 din 5.

Rating: ★★★½☆


Audio-Tehnica ATH-M40fs

ATH-M40FSDiferenta la specificatii intre D40fs si M40fs este ca primele mentionate au un boost pe partea de joase. Intr-adevar dupa test am ajuns si noi la aceeasi concluzie iar de aceea n-o sa mai spunem despre ele aceleasi lucruri care le-am spus despre D40fs.

In schimb o sa ii acordam o nota mai mica din pricina lipsei de bas iar diferenta de 30 de lei din pret nu ii justifica deficienta. Le vom acorda nota 3,2 din 5.

Rating: ★★★☆☆


Audio-Technica ATH-M35

ATH-M35Model foarte versatil, creat mai mult pentru a fi luate pe drum la inregistrari pe teren, dar si mixaje in studio. La prima ascultare se pare ca joasele sunt mai pronuntate decat la D40fs care de altfel au un boost, dar la o ascultare mai atenta se simte ca nu este asa. Ca si sound, au unul destul de comprimat, nu prea dinamic iar impresia de plus pe joase este defapt din pricina lipsei subtile de inalte. Plaja de frecvente intre 29Hz si 20kHz si SPL de 100dB.

La constructie nu avem de obiectat fiind construite destul de robust, inchise,  cu posibilitati de impachetare si un design ergonomic. Ca si destinatie credem ca sunt foarte bune la inregistrare, monitorizare live si monitorizare studio. Cu un pret care trece putin peste 300 Ron credem ca au o relatie pret/calitate foarte buna si pentru asta le acordam nota 3,5 din 5.

Rating: ★★★½☆


Audio-Technica ATH-M50

ATH M50Singurul model dintre cele testate care chiar au impresionat. Model creat in special pentru monitorizare si mixaj in studio, M 50 se prezinta cu un sound foarte curat si complet, cu frecvente joase curate si cu inalte bine definite. La nivelul de volum se mai putea lucra putin, fiind dupa parerea noastra cam slab, dar in ceea ce priveste calitatea sunetului nu avem ce reprosa. Raspunsul in frecventa dat in specificatii este de 15Hz pana la 28kHz si SPL de 98 dB. In ceea ce priveste constructia sunt niste casti robuste, inchise, ergonomice, poate putin grele cand se folosesc pe termen mai lung.

Materialele sunt de calitate buna iar constructia permite impachetarea lor in mai multe moduri si deasemenea permite monitorizarea pe o singura ureche. Despre pret nu putem spune ca este mic, dar nici mare, avand in vedere calitatea lor. 620 Ron veti plati pe ele daca va hotarati sa le achizitionati, un pret deloc mare pentru ceea ce ofera. Pentru un sunet excelent, versatilitate si calitate buna  le acordam nota 4,2 din 5.

Rating: ★★★★☆


Audio-Technica ATH-M20

ATH-M20Putem spune despre modelul acesta ca este cam la jumatatea capacitatii lui M40fs. Create pt monitorizare in studio, acestea au sound mai infundat, cu putine medii, mai multe joase decat ar trebui si deasemenea nu sunt nici prea dinamice.  Au un raspuns in frecvente intre 30Hz si 20kHz si un SPL de 98 dB. Ca si constructie ele sunt casti inchise dar nu retin zgomotul atat de bine precum fratii mai mari M40fs si D40fs.

Ca si pret se vand in jur de 170 Ron deci nici pe departe o avere. Relatia pret calitate e decenta, chiar buna putem spune.Privindu-le per total, in categoria lor sunt niste casti decente. Recomandam aceste casti pentru ascultare si productii mai putin profesionale  iar ca si nota ii acordam un 2,7 din 5.

Rating: ★★½☆☆


Sony MDR-V500

MDR V-500Casti cu destinatia clara Dj, cu sound surprinzator de spatios care coboara in frecventele joase destul de mult dar in schimb cu o slaba redare a frecventelor inalte. Au si un nivel decent de dinamica. Castile dupa constructie sunt inchise dar o anumita cantitate de zgomot extern trece totusi de ele. Ca si plaja de frecvente se prezinta bine intre 10Hz si 25kHz si un SPL de 102 dB. Ca si constructie sunt destul de bine inchegate, robuste, cu multe posibilitati de impachetare, caraceristica importanta la castile speciale de Dj.

Un aspect foarte neplacut la ele este ca sunt foarte incomode, destul de mici ca marime, chiar din momentul in care le-am pus pe urechi fiind apasatoare iar dupa 5 minute erau deja insuportabile, trebuind sa le modificam pozitia pe urechi in mod frecvent.

Pretul lor pe piata este in jur de 290 Ron. In afara de faptul ca sunt incomode putem spune despre aceste casti ca sunt o optiune buna pentru un model de Dj. Relatia pret calitate ni se pare buna si recomandam acest model  iar ca nota o sa ii acordam un 2,8 din 5.

Rating: ★★★☆☆


Sennheiser HD 201

HD201Casti din clasa ieftina cu destinatia “home use” cu un sound destul de slab, neechilibrat, fara dinamica, fara medii sau prea multe inalte, simtindu-se in sound plasticul ieftin folosit in constructie. Plaja de frecvente intre 21Hz si 18 kHz si un SPL de 108 dB. Costurile reduse au fost proritare in constructia acestui model, asta simtindu-se in sound, robustete, ergonomie. Ele vor a fi inchise dar zgomotul trece usor de ele. La pretul de 68 Ron nici nu avem la ce sa ne asteptam de la aceste casti, iar ca nota o sa le oferim, doar pt ca sunt comode la purtat, un indulgent 1,2 din 5.

Rating: ★☆☆☆☆


Sennheiser HD 202

HD-202Fratele mai mare, dar nu cu mult, al celor mentionate mai sus, acest model este putin superior celorlalte. Conceput atat pentru monitorizare in studio cat si pentru folosinta acasa, acest model are un sound cu volum destul de mare, dar cu un raspuns destul de scazut la frecventele medii si inalte, din aceasta cauza joasele fiind mult prea proeminente. Plaja de frecvente intre 18Hz si 18kHz si SPL de 115 dB.

Constructie supra aurala, destul de solide, dar incomode la folosinta indelungata. Casti inchise cu o izolatie surpinzator de buna judecand dupa pret. La pretul de 84 Ron aceste casti nu sunt nici pe departe visul inginerului de sunet, dar pentru ca sunt mai bine inchise decat HD 201 le acordam nota 1,6 din 5.

Rating: ★½☆☆☆


T.Bone HD 790

HD 790De departe cele mai slabe casti testate sau incercate de noi vreodata. Singurul aspect al acestor casti, care este la pragul acceptabilului, este ca sunt comode pe urechi. In specificatiile tehnice au trecute un raspuns de frecvente intre 20Hz si 20kHz si 110 dB SPL. Sound slab, constructie deasemenea foarte slaba care ne duce cu gandu la castile cu microfon de PC. Aceste casti au pretul in jur de 50 ron. Din cauza calitatii foarte proaste nu le putem oferii decat nota 0,5 din 5  iar asta doar pentru ca sunt comode la purtat.

Rating: ½☆☆☆☆

Acestea sunt doar cateva din modelele de casti ce se gasesc pe piata. Echipa Soundcreation va testa si alte casti iar pe parcurs vom reveni cu update-uri la acest test. Daca va intereseaza un model anume va stam la dispozitie, iar daca aveti o parere pe care doriti sa o publicati pe aceasta pagina, noi o vom accepta cu cea mai mare placere.

15 comentarii la „Test-run cu 11 modele de casti.

  • 17 septembrie 2009 la 12:52 pm
    Permalink

    Nu ati spus nimic despre AKG K-77 sau AKG K-99.

  • 21 septembrie 2009 la 11:30 am
    Permalink

    Acest test a fost unul de deschidere a unui sir de teste ce vor urma. Pe parcurs vom mai adauga si alte modele.

  • 30 septembrie 2009 la 2:20 pm
    Permalink

    voi ce ati studiat?ca nu inteleg?
    dati o nota mica unor casti pentru „lipsa de bass”? :))) da ati auzit de raspuns plat la frecvente? adica sa nu amplifice de exemplul basul sau sa diminueze inaltele? probabil le-ati studiat cu echipamente profesionale…

  • 30 septembrie 2009 la 2:26 pm
    Permalink

    voi dati note slabe celor care au sunet redat cu acuratete ….si sunteti entuziasmati de unele care au bass mare…formati doua categori…cele pentru monitorizare si cele pentru consum larg

  • 30 septembrie 2009 la 3:11 pm
    Permalink

    alx si marius (venind de pe acelasi ip): nu stiu la ce modele te referi mai exact?
    Lipsa de bass inseamna exact ce spui: nu exista raspuns plat. De exemplu K141 le folosesc de 6 ani si nu pot sa le folosesc pentru studio, doar pentru monitoring la inregistrare pentru vocalisti. Dar nici lor ne le-a placut ca erau foarte incomode deja dupa scurta vreme de utilizare.
    Dar putem merge si mai departe cu basul: nu recomandam castile pentru mixaj in mediu profesional insa cei care nu au nici spatiul nici bugetul pentru monitoare serioase vor mixa pe casti. Atunci daca cumva faci mixaj pe stiluri de gen electronic/club iti trebuie basul altfel nu ai facut treaba.
    Si foarte improtant: este MARE diferenta intre castile de larg consum cum zici tu si castile profi care au basi ridicati pentru a usura munca celor care vor sa auda ce se intampla „acolo jos”! De exemplu Audio Technica D40.

    „voi dati note slabe celor care au sunet redat cu acuratete …” – note slabe au primit T.Bone, Hd201 si HD202. Sper ca nu la acestea te-ai referit ca si casti avand Acuratete?!

  • 30 septembrie 2009 la 3:28 pm
    Permalink

    Testele au fost facute raportandu-ne „ochiometric” (sau urechiometric, daca preferati) la raspunsul unor monitoare de studio calibrate pentru liniaritate. „Lipsa de bas” se referea la un raspuns mai slab in frecvente joase fata de curba de liniaritate, asa cum o percepem noi.

    Cu paranteza ca in functie de structura interna a unei urechi, castile tind sa sune diferit de la o persoana la alta – si in functie de cat de bine apasa pe urechi, de altfel.

    Alta paranteza: orice sistem audio, daca are un raspuns redus (fata de curba de linearitate) in frecvente joase si in special medii-joase, practic va PAREA mai clar si mai bine definit – nu apare mascarea spectrala a frecventelor inalte, implicit, totul pare mai detaliat.

    Castile pot fi testate oricand la showroom-ul Soundcreation, pentru a iti putea forma propria parere. Aceasta a fost „media” parerilor noastre.

  • 13 ianuarie 2010 la 3:20 pm
    Permalink

    Va puneti prea multe probleme cu si despre joase, castile intodeauna vor avea basul mai prezent (nu neaparat mai tare), e bine sa lucrezi in casti noaptea sau la panoramari sau daca nu ai monitoare, oricum cu orice casti recomand un analyser

  • 16 ianuarie 2010 la 7:48 am
    Permalink

    Analizorul va spune chiar mai putin decât spun căstile. Diferente de 2-3dB într-un mix sînt imposibil de interpretat pe analizorul spectral, fiind însă evidente pentru ureche, chiar si la căsti.

    Nu că as încuraja mixatul la căsti, care „mint” din capul locului reprezentarea primelor octave, ca să nu mai vorbesc de sunetul aproape inutilizabil, după părerea mea, pentru aproape orice aplicatie în afară de înregistrări si de ascultat muzică.

    În ce priveste analizorul, el este, după părerea mea mai mult o sculă pentru studiu, si nu una pentru munca propriu zisă în studio.

  • 26 ianuarie 2010 la 2:58 am
    Permalink

    din ce am citit pe aici si ce imi perminte bugetul le voi achizitiona pe acestea Audio-Tehnica ATH-M40fs deaorece mi se par bune in vederea pretului si calitatii.Multumesc pentru acest review care a reusit sa ma faca sa ma decid…! Felicitari celor de la sound creation!

  • 22 septembrie 2010 la 4:05 pm
    Permalink

    Maine imi vin, la recomandarea voastra, ATH-M50. Eu le-am ascultat odata, pe fuga si mi-au sunat bine. Dar nu am putut sa-mi fac o idee clara asupra lor.
    Vreau sa le foosesc pentru inregistrare /monitorizare, impreuna cu EXO 2.1.
    Sa vedem ce iese.
    S-auzim bine 😉

  • 7 octombrie 2010 la 1:29 pm
    Permalink

    Sal ce imi puteti spune d akg k 77 sunt ok ptr productie de profil electronic house tech house?sau ce imi recomandati pana in 200 lei ms..

  • 5 noiembrie 2010 la 1:30 pm
    Permalink

    mi se pare stupid sa se compare 2 modele de la sennheiser care sunt entry level in gama hi-fi cu modele de monitorizare profesionala, plus ca au preturi 4-5 sau chiar 10 ori mai mici decat celelalte modele. luati hd 280 pro care are un pret si un target similar si comparati cu acest lot.

  • 8 noiembrie 2010 la 11:51 am
    Permalink

    Salut P.O.

    Nu era vorba de o comparatie directa cu celelalte modele.

    Dupa cum scrie si in primul paragraf, acestea erau (la momentul acela) castile expuse in magazin si care le aveau oamenii de la Soundcreation pe acasa.

    Aici sunt prezentate niste impresii, subiective de altfel, menite sa ajute oamenii care isi cauta o pereche de casti si s-au gandit la una dintre cele mentionate mai sus.

    Exista oameni, care daca stiu marca Sennheiser, nu mai vor sa vada altceva, iar apoi pot fi dezamagiti de calitatea acestor casti low-end.

    Poti sa te gandesti la acest articol ca la o serie de
    mini-review-uri.

    @ gEo: Eu am K77. Pentru productie si inregistrare sunt bune, dar cam sufera la definitie pe zona inaltelor si a mediilor-inalte. La capitolul basi, acestea au destui basi, poate chiar putin excesiv, pentru gustul meu.

    La capitolul casti, as mai mentiona AKG K701, care au definitie incredibil de faina si un soundstage mare, dar cam sufera pe profunzimea basului. Tranzientii pe bas sunt rapizi si dinamica e misto.

    Noroc.

  • 21 martie 2012 la 3:18 pm
    Permalink

    felicitari si multam..exact ce cautam.nu prea gasesti review-uri care sa compare direct si oarecum neutru casti din mai multe categorii(monitor studio, filed recording, dj), unul mai novice, fara acces la aceste casti pentru a le incerca, „asculta” in bezna totala specificatiile dar habar nu are daca merita sa mai faca un pas in sus in calitate in categoria dorita, sau poate sa triseze cu casti din alte categorii etc. – de pilda mi s-a dus driverul la partea stanga la un sony mdr7506 si din moment ce nu prea gasesc piesa de schimb mai ieftin de 60-70eu(deci aproape cat pretulunei noi casti), m-am gandit ca schimb ambele drivere de 40mm cu cele dintr-un ath-m20 sau senny hd205…dupa acest review cred ca merita sa ma uit la ath m35 – imi trebuiesc mai mult pentru video field recording dar si pentru a controla sunetele la editare, din moment ce castile sony erau mai neutre decat boxele de studio – daca aveti ceva de adaugat(de pilda pot sa stric driverul{difuzorul}daca sudez cu zinc cu caldura?..sau conteaza daca cablurile originale sony sunt putin altfel-de pl. mai subtiri-deformeaza difuzorului dintr-un ath m20?)..mersi daca adaugati ceva..si nomoresony

  • 21 aprilie 2014 la 8:41 pm
    Permalink

    Akg-ul nu are bas si se aude incet? Serios? Cum naiba ? Mie imi vantura timpanu pe 600 ohmi. Ce urechi aveti ma?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.