IK Multimedia UNO Synth – un început promițător?

De prima data de când am citit că firma italiana IK MULTIMEDIA, cunoscută pentru orice legat de instrumente muzicale, începând de la interfete audio iRig, stative, aplicații iOS și Android, instrumente virtuale, microfoane, dar nu și pentru sintetizatoare hardware, a lansat primul său sintetizator analogic, am simțit o dorință de a-l adăuga în setupul meu sau măcar de a-l testa.

Ca și în multe situații anterioare, această dorință mi-a fost îndeplinită de firma Soundcreation pentru care în anii precedenți am testat și Moog Slim Phatty, controllere MIDI, și alte sintetizatoare precum cel mai recent Novation PEAK. Reviewurile care au rezultat pot fi citite pe soundblog.ro.

Pe masa mea de studio se află un UNO SYNTH nou nouț. Primul lucru de care am fost curios a fost:

Ce primesc pentru suma de circa 1000 lei?

În cutie se află synthul, un cablu USB și doua cabluri MIDI jack 2.5 mm – DIN (deci mufa normala jack mic de 3.5mm nu intra). La acestea se mai adaugă un software editor pentru PC și Mac, respectiv pentru iPhone și iPad, care pot fi descărcate gratuit de pe siteul www.ikmultimedia.com.

Aspectul exterior

UNO Synt este făcut din material plastic de culoare neagră, robust construit, cu 7 butoane iar suprafața de control este dintr-o folie total plată, inscripționată cu butoanele desenate pe ea. Sub folie se află leduri de culoare roșie și verde și un ecran cu trei caractere a câte 7 segmenti pe care se afișează tocmai parametrul care este modificat, respectiv valoarea parametrului de la 0 la 127.

În partea din spate al instrumentului se găsesc un buton de pornire/oprire, conectorii micro USB, MIDI IN și OUT sub forma unor jackuri mamă de 2.5 mm, respectiv conectori audio de IN și OUT. Nu are mufa dedicată pentru căști. Aceasta se conecteaza direct în OUT.

Vestea bună este că UNO Synth poate funcționa și cu 4 baterii de tip AA. Deci poate fi folosit cu caști în tren, avion, metrou, tramvai și submarin spre bucuria utilizatorilor. Nu recomand folosirea acestora pe bicicletă și în timp ce conduceți un automobil, șalupă sau barcă cu motor.

Suprafața de control

Din punctul meu de vedere, la un sintetizator un lucru foarte important este suprafața de control. Funcțiile nu trebuie să fie ascunse pentru o ușoară editare a sunetului.

La UNO Synth parametrii sunt la îndemână, logic aranjate, respectând traseul necesar a fi parcurs pentru editarea unui sunet de la 0, adica OSC pornit, Filtrul deschis, Sustain ridicat la maxim și  AMP ul deschis.

Suprafața de control este formată dintr-un touch pad, pe care sunt desenate butoanele pentru controlul sintezei de sunet, o claviatura touch de 2 octave, secțiunea pentru ARP și Sequencer, respectiv butoane pentru accesarea și salvarea preseturilor, secțiunea de delay și altele.

Sinteza de sunet poate fi realizată cu ajutorul a 4 poturi și 4 șiruri de butoane organizate ergonomic asemenea ca la Waldorf Blofeld sau Pulse.

Cu acestea pot fi setate (principalele) valori ale sunetului astfel: două șiruri pentru OSC din care cu primul șir se poate selecta forma de undă pentru fiecare oscilator, respectiv acordajul acestora, iar cu al doilea șir care se accesează apasând mai lung butonul OSC se setează nivelul de volum al fiecărui OSC respectiv volumul de NOISE.

Urmează șirul pentru FILTER cu care se poate selecta tipul filtrului LP, HP sau BP, rezonanța, Drive și ENV Amount. Cut offul are un buton dedicat în partea dreptă.

Parametrii înfășurătoarelor care pot fi setați de pe synth sunt Attackul și Decayul pentru Filtru, iar Attackul și Releasul în cazul Amplitudinii. Setările full ADSR pot fi făcute utilizând softwareul de editare care poate fi descărcat gratuit de pe siteul firmei.

La LFO poate fi setată forma de undă și Rata, respectiv cantitatea de LFO atât pentru Pitch cât și pentru Filter.

În partea stângă, în rândul din mijloc se află 5 butoane (desenate) DIVE, SCOOP VIBR, WAH, TREM și HOLD, care sunt făcute să înlocuiască Pitch bendul respectiv Mod Wheelul.

În mijloc găsim suprafața de control pentru ARP și SEQ.

Butoanele desenate nu trebuie apasate, doar atinse fin, ca touchscreenul unui telefon mobil, lucru care poate să producă mici accidente. În timpul testelor, de mai multe ori am atins cu palma un buton, fără să observ. Mi-am dat seama numai după ce am auzit rezultatul învârtitii butoanelor. Nu s-a produs sunetul la care mă așteptam. Deci atenție, butoanele sunt foarte sensibile și schimbă parametrii chiar și la cea mai ușoară atingere.

Ce se află sub suprafața de control?

În primul rând secțiunea de OSC are două oscilatoare identice care fiecare furnizează forme de undă de Triangle, Sawtooth, Square și Pulse variabil. Fiecare oscilator poate fi acordat, respectiv pot fi setate volumul fiecărui OSC, inclusiv a sursei de zgomot.

UNO Synth are un multimode FILTER al cărui tip se poate ajusta după cum urmează: LP (low pass), HP (high pass) și BP (Band Pass). Butonul Drive din secțiunea filtru dă puțină consistență sunetului, respectiv ENV Amount setează cantitatea din EG care influențează valoarea filtrului.

La partea de Envelope Generator avem două modulatoare, unul pentru filtru și unul pentru AMP, însă nu se regăsește șirul întreg de ADSR ci numai Attack și Decay în cazul filtrului și Attack și Release pentru Amp. Dar nu fiți triști! Prin intermediul editorului care poate fi descărcat gratuit de pe siteul firmei, toți parametrii ADSR sunt accesibili în ambele cazuri.

UNO Synth are un singur LFO. Cu ajutorul knoburilor se poate selecta forma de undă, rata, respectiv cantitatea de LFO care modulează pithul precum și filtrul.

În rândul care urmează avem butoanele care înlocuiesc Mod Wheelul și Pitch Wheelul astfel: DIVE care modulează sunetul în sus, SCOOP modulează sunetul în jos, VIBR(ATO) aplică LFOul asupra înălțimii notei, WAH aplică LFOul asupra filtrului, iar TREM(OLO) aplică LFOul asupra AMPului. Menționez că fiind un singur LFO, forma de undă respectiv rata setată are efect asupra VIBRATO-ului, asupra WAHului și a TREMOLO-ului.

Pentru cei care nu sunt familiarizați cu Vibrato, Tremolo și Wah, Vibrato are efect asupra pitchului sau mai bine zis asupra notei modulând-o în funcție de rata și forma de undă setată, Wah se numește efectul care rezultă din aplicarea LFOului asupra filtrului, deschizându-l și închizându-l alternativ, respectiv vorbim de tremolo când LFOul afecteaza volumul notei în mod alternativ.

ARPEGIATORUL face ce trebuie. I se poate seta direcția și întinderea pe una sau mai multe octave.

SEQUENCERUL este și el bunicel și își face treaba.

UNO Synth are 100 preseturi din care 20 sunt fixe, care nu pot fi șterse. În rest 80 de poziții unde se pot salva sunete proprii este arhisuficient.

Sunetul

Cel mai important lucru la un sintetizator este sunetul. Ce știe UNO Synth să facă cu OSCuri, filtre LFOuri si EGuri?

Sintetizatorul având în vedere categoria de preț în care se află și parametrii care îi pot fi modificate  se trage concluzia că este destinat începătorilor.

Cu el se pot obține leaduri, bași și drone monofonice cu tentă clasică.

Oscilatoarele

Caracterul sunetului nu este unul aparte, dar se descurcă bine. Cu toate astea am observat că pe lângă vocea oscilatoarelor se mai aude un zgomot în momentul în care se apasă o clapă. Am oprit de tot volumul oscilatoarelor și mi-a rezultat un sunet produs de fitru. Acesta fiind setat la Low pass filter, când închideam filtrul se auzea zgomotul, cum deschideam filtrul, zgomotul disparea.

Nu știu dacă este un lucru benefeic sau nu, un lucru însă știu sigur: Micile imperfecțiuni dau savoare lucrurilor. Totuși avem în față un sintetizator analogic entry level. Se știe că savoarea sunetului analogic rezultă și din micile variații ale pitchului datorate temperaturii care poate influența frecvența oscilatoarelor, sau zgomotele care intervin din cauza cuircuitelor analogice. În lipsa acestora am fi în prezența unor suete perfecte dar sterile, fără viață. Este asemănător cu muzica înregistrată pe CD sau pe viniyl ori bandă magnetică. Micile imperfecțiuni ale suportului analogic de stocare a muzicii combinat cu imperfecțiunile mediilor de redare dau viață muzicii înregistrată pe vinyl sau pe bandă magnetică. Aceeași este și situația la UNO Synth. Oricum nivelul de zgomot față de sunet nu este atât de mare încât să fie deranjant, nici vorbă.

Acordajul oscilatoarelor

La pornirea instrumentului, timp de cca 17 secunde, acesta parcurge o procedură de acordaj, astfel încât după acesta el este bine acordat, putând fi folosit.

La secțiunea OSC, am arătat că rotind butoanele Wave 1 și Wave 2 se pot seta formele de undă ale oscilatoarelor. Acestea sunt suficiente, astfel încât să asigure o bogată variațiune de tonuri de bază. Mai mult, învârtind butonul WAVE1 sau WAVE 2, forma de undă de triunghi se schimbă treptat în dinte de fierăstrău și mai departe de până la forma de undă pătrată (square), și de aici intervenind PWM până ce oscilatorul ajunge la forma de undă pulse. Din păcate de pe UNO synth, nu se poate realiza modulația oscilatorului astfel încât să obținem un PWM (Pulse Widh Modulation) cu ajutorul LFOului sau al vreunui EG.

În ceea ce privește funcția de acordaj manual sau fin, lucrurile stau destul de interesant.

Rotind butonul aferent TUNE 1 sau TUNE 2 pe ecran apar valori pozitive sau negative după caz de la 0 la 99 și oscilatoarele pot fi acordate (dezacordate) fin obținând un sunet mai bogat. Când valoarea atinge 99, pe ecran apare cifra 1, 2, 3 … 12 sau -1, -2, -3, .. -12 însemnând că oscilatoarele sunt dezacordate cu câte 1 semiton, până la -12 însemnând cu o octavă mai jos, sau la +12 la o octavă în sus față de valoarea reală, calibrată la început.

Este interesantă această abordare, dar nu se poate realiza un acordaj (dezacordaj) fin atunci când OSC ul este la -12 semitonuri față de valoarea reală.

Filtrul

Multe sintetizatoare au numai un Low Pass Filter, sau în cel mai bun caz și un High Pass Filter. UNO Synth este diferit. Acesta are un multimode filter oferind LPF, BP, și HPF dar nu în același timp.

Cut Offul are un buton dedicat, dar din păcate rezonanța nu. Acesta poate fi setată apăsnd pe FILTER și rotind potul aferent. Nu este tocmai la îndemână din punct de vedere ergonomic. Secținuea Filter mai oferă funcția de DRIVE care dă o savoare aparte sunetului. Din aceeași secțiune mai poate fi setată  ENV AMOUNT – cât de tare este influențat filtrul de Envelope.

Envelope generators

Multe sintetizatoare mai scumpe, vintage dar și noi, au câte un singur generator de înfășurătoare (ENV GENERATORS sau ADSR uri). UNO Synth are două! Unul dedicat filtrului și unul dedicat amplificatorului, cu toate acestea setul complet de ADSR poate fi controlat doar din editor. Pe suprafața de control al sintetizatorului pot fi controlate doar câte doi parametri: Attack și Decay pentru filtru și Attack și Release pentru amplificator. Acestea sunt suficiente în majoritatea cazurilor.

LFOul

UNO Synth are un singur LFO, dar suficent de versatil. El oferă multe forme de undă și anume: Sine, Triangle, Saw up, Saw down, Square, Random și Sample and Hold. Impresionant!

Rata LFOului se poate seta fin între valorile  0- 127, respectiv după poziția 127 apare valoarea de notă întreagă 1/1, jumătate de notă 1/2, smd. până la 16 t. LFOul poate afecta pitchul și filtrul în măsura setată prin butoane.

Cu astea am cam parcurs posibilitățile de editare ale UNO Synth.

În concluzie, cred că acesta este un sintetizator demn de luat în considerare la achiziția unui sintetizator analogic monofonic. De obicei alte sintetizatoare au un pret mai ridicat cu câteva sute de lei. UNO Synth este compact, are MIDI IN si OUT, Audo IN, poate funcționa și cu baterii sau curent primit prin USB. Acesta are toate funcțiile importante la îndemână, se pot salva sunetele proprii, are editor gratuit pentru a accesa mai mulți parametri, are un arpegiator și un sequencer, un delay foarte util și nu în ultimul rând o claviatura de 2 octave.

Pentru a demonstra cele de mai sus, am realizat un video demonstrativ utilizând un UNO Synth înregistrat într-un DAW pe mai multe piste cu ajutorul unei claviaturi MIDI cu Sequencer și i-am adăugat efecte de reverb si delay.

Revenind la întrebarea de la început… Este UNO Synth un început promițător?

Pe de o parte acesta este un sintetizator entry level care cu siguranță va fi terenul de joacă pentru mulți utilizatori care doresc să plonjeze în sinteza de sunet, oferind posibilitatea de învățare dar și pentru utilizatorii experimentați, UNO Synth poate oferi un plus în arsenalul de instrumente. Pe de altă parte, pentru producătorul acestuia – IK Multimedia – , părea mea este că vor mai urma și alte sintetizatoare mai complexe.

 

SZTAKICS István Attila

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *