Novation PEAK – Test & Descriere

În viața mea am avut de-a face cu mai multe sintetizatoare, și am avut și ocazia de a testa mai multe dintre ele despre care am scris și articole, recenzii, păreri sau chiar sfaturi privind utilizarea lor.

Unele mi-au placut, altele mai puțin, dar de fiecare dată când am pus mâna pe un sintetizator mi s-au confirmat din ce în ce mai mult două aspecte și anume:

  • Nu există nici un sintetizator perfect sau complet. Fiecăruia i s-ar mai putea adăuga ceva, o funcție, un sequencer, incă un OSC, VCF sau un LFO, ceva…
  • Cu oricare dintre sintetizatoarele existente în lumea asta poți face muzică de calitate, trebuie doar să știi cum să le abordezi, să le folosești potrivit destinației lor și să ai multă inspirație.

Pot să spun că Novation este una dintre mărcile de sintetizatoare preferate de mine. Mi-au trecut prin mână, sau chiar sunt și în prezent fericitul utilizator al unor sintetizatoare marca Novation.

În 2007 am cumpărat de la Soundcreation un X-Station 25, pe care l-am utilizat foarte mult live cu trupa Mercedes Band dar și în studio și îl folosesc și în prezent în proiectul Nord. Recenzia se poate citi aici. Am scris o recenzie și despre Ultranova. De asemenea am utilizat și un Bass Station II.

Acum a venit rândul celui mai nou sintetizator marca Novation: PEAK.

La prima impresie Peak arată parcă ar fi o variantă îmbunătățită al lui Bass Station II. Are un design similar: carcasă neagră, cu dungi albastre și cu scris alb, doar că este mult mai bine construit, este robust și foarte greu. Inspiră calitate. Față de Bass Station II, care era construit din plastic, Peak are o carcasă din metal, cu butoane de foarte bună calitate.

Peak nu este deci o variantă polifonică a Bass Station II, ci este ceva mult mai mult… și mai bun deși atât sunetul cât și aspectul lui ”aduce” a Bass Station II. Chris Huggett a fost consultantul la crearea Novation Peak, și care este aceeași persoană care a creat cu mai mulți ani în urmă sintetizatoarele Wasp, OSCar și Bass Station.

Și acum să scriem puțin despre războiul ”Analog vs Digital”… Care este mai bun? Și de ce?

Părerile sunt foarte diversificate. Unii spun că adevăratul sunet este produs de sintetizatoare analogice. Alții afirmă că synturile digitale sunt mai versatile etc. Nu o să intru în amănunte. Desigur există aceste lumi aparent diferite, dar, ca de obicei, adevărul este la mijloc… și aici intervine Novation Peak.

Acest sintetizator întruchipează cele două lumi în cel mai bun mod posibil și vă arăt de ce: Peak este un sintetizator hibrid, deci este în același timp și digital și analog.

Novation Peak, ca și X-Station 25, 49, 61, sau ca și Ultranova are un motor format din trei oscilatoare digitale doar că acestea conform specificațiilor puse la dispoziție de Novation diferă de la cele care se regăsesc în sintetizatoarele mai vechi prin faptul sunt de tipul NCO – Oxford Oscillators, deci nu VCO (voltage controlled oscillator) sau DCO (digitally controlled oscillator) ci NCO, adică numerically controlled oscillator, care funcționează la o frecvență atât de înaltă încât practic, la o audiție nu există diferență între acest nou tip de NCO și un VCO.

Summa summarum, oscilatoarele din Peak au un sunet analogic deși sunt digitale. Acest lucru rezultă cel mai clar din testarea acestora prin parcurgerea preseturilor din Peak. Scurt și fără a putea formula vreo obiecție în acest sens…. (Mă întreb dacă există vreo legătură între oscilatoarele aflate în OSCar – Oxford Synthesiser Company construit în 1983 – și oscilatoarele Oxford din Novation PEAK).

Semnalul audio parcurs în continuare în interiorul sintetizatorului este analogic – un overdrive, un filtru și un distors, după care semnalul intră în secțiunea de efecte pur digitale.

Descriere Novation Peak

Novation Peak este deci un sintetizator de tip desktop, hibrid, cu peste 40 de butoane de bună calitate, nu prea tari și nu prea ușoare. Organizarea secțiunilor în partea inferioară a layoutului este foarte logică și sunt așezate ergonomic respectând configurația OSC > Mixer > Filtru > Amp > Efecte.

În partea superioară a unității se află butonul de volum, butoane cu care se poate intra în diferite meniuri ale fiecărei secțiuni, LFO 1 și 2, apoi mai jos, se găsește un ecran LCD, butoane pentru navigare, Arpegiatorul, Glide și Amp Env și Mod Env.

În partea stânga sus se găsește secțiunea de Animation cu două butoane și un HOLD.

Având la dispoziție peste 40 de butoane, se creează impresia (falsă) potrivit căreia Peak ar fi limitat doar la butoanele și sliderele existete pe unitate.

Din (ne)fericire în Peak, ca și în cazul lui Ultranova, pot fi accesate meniuri ale fiecărei secțiuni ale sintetizatorului, astfel se deschide posibilitatea de a ajusta sau de a seta parametri care nu au un buton dedicat.

Novation Peak are la bord atât butoane care se pot apăsa albe și negre, cat și poturi, respectiv slidere la secțiunea de Amp Env și Mod Env. Acestea sunt inscripționate cu litere de culoare albă de dimensiuni relativ mici și care într-un mediu slab iluminat sunt slab vizibile. Ceea ce este un lucru pozitiv, față de sintetizatoarele unui foarte cunoscut producător japonez, care inscripționează funcția knoburilor deasupra lor, scrisul fiind acoperit de knobul în sine, la PEAK lucrurile stau tocmai invers, scrisul este amplasat sub butoane. Numai bine! Dar ceea ce nu imi place este faptul că exact în stânga ecranului LCD există trei butoane de culoare neagră, fără inscripționare cu care se poate selecta rândul din dreapta lor de pe LCD, în vederea modificării parametrilor cu ajutorul unui pot rotativ aflat în dreapta ecranului. Într-o lumină slabă aceste butoane nu se disting de fundalul – tot negru – al carcasei.

Cele trei butoane din stânga sunt greu de văzut într-o lumină slabă și sunt greșit aliniate față de rândurile de pe LCD la care se referă.

De asemenea alinierea acestora nu corespunde perfect cu răndurile afișate pe LCD, așa că au trecut minute bune până mi-am dat seama la ce folosesc ele. Demn de remarcat este faptul că synthul interacționează perfect cu utilizatorul. La orice mișcare de buton, pe ecran este afișată funcția aferentă butonului mișcat, valoarea actuală precum și valoarea inițială a sunetului.

Mai mult, dacă suntem în mijlocul editării unui sunet, să zicem la secția oscilatoarelor (fiind apăsat și iluminat butonul OSC de pe partea superioară a synthului), în cazul în care modificăm valoarea de ex. a filtrului, pe ecran apare valoarea actuală a filtrului, respectiv valoarea inițială, după care ecranul revine la starea anterioară mișcării butonului filtrului, adică la OSC – în exemplul nostru.

Mi-ar fi plăcut ca pe partea superioară a synthului să fie inscripționate denumirile mufelor care se regăsesc pe spatele unității, așa cum acest lucru apare la unele sintetizatioare.

Oscilatoarele

Așa cum am specificat mai sus, oscilatoarele sunt digitale dar create astfel încât să ofere un sunet identic cu cel analog produs de VCO uri. Când afirm ”identic” vorbesc stricto sensu. Fiecare dintre cele trei NCO uri este identic, deci pot fi setate aceleași forme de undă și pot fi modulate în același mod. Deci, nu suntem în situația altor sintetizatoare unde al doilea sau al treilea oscilator este limitat la doar unele forme de undă, de obicei mai puține decăt la primul oscilator.

Așadar toate cele trei oscilatoare oferă o gamă totală de forme de undă clasice: sine, triangle, saw și pulse/square, dar și de câte 17 forme de undă evidente ca Electric Piano, Strings, Organ etc, dar și abstracte ca Harsh, Tubey, Wobbler, Octave și Zing.

Forma de undă wave ”Zing” care poate fi selectată din meniul OSC

La acest aspect PEAK se aseamănă cel mai mult cu Nord Lead 4 sau Waldorf Blofeld, acestea două fiind însă digitale în totalitate, respectiv cu modului macrooscilator Eurorack Braids de la Mutable Instruments.

Setarea formelor clasice de undă se face cu ajutorul a câte unui selector dedicat în cazul fiecărui oscilator, iar pentru a selecta una dintre cele 17 forme de undă, selectorul trebuie pus pe poziția More și din meniu cu ajutorul butoanelor de navigație, se poate alege forma de undă dorită, desigur intrând în meniul oscilatoareor apăsând butonul OSC.

În partea stângă a șirului fiecărui oscilator există un buton dedicat selectării octavei oscilatorului între 16’ , 8’, 4’ și 2’. Spre dreapta mai sunt așezate două poturi cu care se poate modifica acordajul oscilatorului, Coarse tune și Fine tune. În continuare se mai află butoane și knoburi cu ajutorul cărora se poate modula pitchul de LFO 2 sau de Mod Env 2. Mai exista un buton dedicat pentru OSC Shape, al cărui sursă de modulație poate fi ales cu ajutorul unui push buton. Opțiunile sunt: Manual, LFO 1 și Mod Env 1.

La secțiunea de Oscilatoare aș mai menționa Noiseul. Cu toate că acesta se regăsește la secțiunea Mixer, în meniu la OSC COMMON există o posibilitate de a filtra Noiseul. Da. Noiseul are un filtru separat de filtrul sitetizatorului. Acesta este un LPF cu care se poate colora Noiseul, fără a fi afectat sunetul generat de oscilatoare. Bravo!

Filtrul dedicat numai sursei de zgomot este deschis în totalitate la acest patch.Astfel se poate adauga în mixer un noise prefiltrat.

Secțiunea Mixer

Sunt trei poturi aferente fiecărui OSC, un Ring mod și o sursă de zgomot (Noise). Așa cum am menționat mai sus, Noiseul poate fi filtrat cu un LPF în mod individual din Meniul OSC, pagina OSC COMMON. Remarc faptul că nu există buton dedicat sincronizării oscilatoarelor. Pentru a ajunge la funcția de OSC Sync, trebuie să căutați prin meniu.

Secțiunea Filtru

Filtrul pur și simplu este minunat! Pe lângă faptul că oferă pe lângă clasicul LPF și Band Pass Filter și High Pass Filter, cu rezonanță și cu posibilitatea Slopeului între 12 dB și 24 dB. De asemenea există posibilitate de modulare a filtrului cu ajutorul LFO 1 sau a Mod Env1 sau Amp Env.

Efecte

În PEAK există un Overdrive înainte de filtru precum și un Distors dar după filtru. Acestea dau caracter sunetului care devineastfel foarte bogat și gras.

Celelalte efecte: Chorus, Delay și Reverb sunt digitale dar de o foarte – foarte bună calitate. Pot să spun că reverbul în calitatea sunetului se aseamană cu cel obținut din pedale dedicate de rangul Strymon Big Sky sau Eventide H9. Acesta setat la maxim poate suna până la infinit! Pur și simplu ”It blows your mind” – cum ar zice cei peste apa mare. De obicei efectele din synturi sunt rigide, fixe, fără o prea mare posibilitate de a fi editate. Există și excepții. Peak este o asemenea excepție.

În cazul delayului de ex, din meniu, se poate alege tipul delayului. Uzual la alte synturi în cazul în care există cel puțin două efecte – delay și reverb, ordinea este fixă. Reverbul este pus după delay. Eu personal în muzica pe care o fac – vă împărtășesc un mic secret – atunci când aplic efecte pe un track audio în DAW pun delayul totdeauna după reverb. Astfel obțin o spațialitate mai accentuată a sunetului.

Acest lucru nu poate fi realizat la majoritatea synthurilor. Șirul, ordinea efectelor fiind de obicei prestabilită și fixă.

Butonul Sync este aprins la secțiunea Delay. Acest aeste sincronizat acum cu bpm ul. Sunt trei tipuri de Reverb. Acum este activ cel cu nr. 3. Efectele pot fi dezafectate cu o simplă apăsare de buton: Bypass.

Novation Peak oferă posibilitatea de a schimba ordinea efectelor, prin accesarea meniului aferent, deoarece pune la dispoziție mai multe șiruri diferite formate din aceleași efecte dar așezate în ordine diferită. Bravo Novation!

Din meniul FX se poate alege ordinea efectelor. În cazul de față primul efect este Chorus, urmând Reverbul, apoi Delayul. Există 7 variante din care se poate alege.

Secția de modulație

LFO 1 și 2, aflate pe partea superioară a syntului, dau posibilitate de a alege între forme de undă triangle, saw, pulse și random, cu funcție de fade time.

Există trei Envelopuri: Un Amp Env și două Mod Env. De asemenea din meniu se poate programa matricea de modulație care pune la dispoziție 16 și 37 destinații de modulație – aproape ca la synturile modulare. Trebuie doar să apăsați butonul MOD pentru a accesa meniul matricei, în rest LCD ul vă arată pe unde umblați.

În partea stângă sus se află două butoane iluminate de ANIMATION 1 și 2, respectiv un buton de HOLD. Acestea practic accesează două variante ale presetului actual. Având un anumit sunet, aș putea salva la Animation 1 o variantă a aceluiași sunet, dar care are să zicem filtrul mai deschis, și/sau AMP Attackul mai lung. Aici PEAK se aseamană cu Nord Lead 4 de exemplu. Desigur și în acest caz, totul este editabil.

Arpegiatorul

Consider că un synth de acest calibru și la această gamă de preț ar putea să conțină un sequencer de modulație și/sau de note. Nu căutați. Peak nu are sequencer, însă are un arpegiator care este capabil, pe lângă arpegiile de tip up/down să cânte notele în ordinea introdusă (aproape ca la un sequencer), precum și acorduri. De asemenea din meniul Arp se pot seta diferite ritmuri ale arpegiului. Arpegiatorul are un buton dedicat de Gate, cu ajutorul căruia poate fi modificată lungimea notelor din arpegiu. Toate acestea arată că PEAK cu toate că nu are un sequencer, are un arpegiator foarte flexibil, dar nu atât de flexibil încăt să i se poată modifica tempoul (BPM ul) cu un buton dedicat. Ați citit bine. PEAK nu are buton dedicat pentru BPM.

La secțiunea ARP lipsește butonul Tempo sau BPM, sau Tap tempo….

Acest lucru mi-a lipsit enorm, mai ales pentru faptul că atât rata pentru LFO 1 și 2, cât și rata delayului din secțiunea de efecte au câte un buton de SYNC. Acest lucru constituie un impediment doar în cazul în care PEAK este folosit live și stand alone, și fără ca BPM ul lui să fie controlat de la o sursă externă prin MIDI sau USB. În studio acest lucru nu ar trebui să constituie o problemă deoarece lumea – de obiciei – își sincronizează synthurile.

… în schimb intrând în meniu, cu apăsarea butonului ARP/CLOCK (iluminat în poză) se deschide o gamă variată de posibilități în ceea ce privește Clockul care poate fi modificată cu ajutorul butonului din dreapta.

Bănci de sunete

PEAK are 256 sunete preprogramate pentru toate gusturile și tot atâtea sloturi libere pentru a salva propriile creații. Nu căutați sunet de oboi sau acordeon. Nu le veți găsi. Cu toate acestea, navigând printre preseturi am găsit sunete interesante care emulează pianul electric, orga și stringsurile. Vă mai amintiți? PEAK are forme de undă de Electric Piano, Organ și Strings selectabile la secțiunea de oscilatoare.

În mod deosebit m-a marcat avantajul oferit de trei oscilatoare. Pe lângă faptul că al treilea oscilator poate fi folosit ca și sub osc, acesta poate anima sunetele de paduri, dacă i se aplică un LFO ca și sursă de modulație cu puțin delay la LFO și desigur o ghirlandă de efecte.

În concluzie

Novation Peak este un sintetizator flexibil cu un sunet analogic, puternic, curat, modern, cu un design plăcut și foarte robust construit. Inspiră calitate. Cu toate că la ora actuală prețul lui este relativ mare, se mișcă undeva în jurul a 6000 lei, având în vedere posibilitatea de sinteză pe care o oferă, 3 oscilatoare un multimode filter cu LPF, BPF și HPF la 12/24 dB, trei înfășurătoare, și efecte de foarte bună calitate într-o construcție solidă, pare a fi o investiție bună. Sunt convins că și peste 20 – 30 de ani PEAK va fi recunoscut ca unul dintre cele mai bune și puternice sintetizatoare ale zilelor noastre. Poate în viitor Novation va realiza și o variantă cu claviatură și cu un sequencer.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *