Moog Slim Phatty

 I. PROLOG

Era o zi  ploioasă de vineri.  Ce altceva se poate spune? Eram încă la birou și ascultând picăturile de ploaie care cădeau pe pervazul geamului și se amestecau ciudat cu ritmul muzicii pe care o ascultam in fundal, mă gândeam că se pare că s-au năruit toate planurile mele de excursie sau distracție în următoarele zile. Tocmai mă gândeam cu ce anume să-mi omor timpul….și odată sună telefonul. Era Dávid de la Soundcreation – un vechi prieten…. și îmi spunea:

– Vin acasa în week end la Sf. Gheorghe, ce instrument vrei să-ți aduc să-l testezi?

Nu mai zic,  aveam o mare bucurie ori de căte ori aveam ocazia să testez ceva nou. Oricum simțeam nevoia să mă ocup cu ceva nou … și îi răspund:

– Nu știu…. vezi și tu… Ce îmi propui?

– Clavia Nord Wave nu îți aduc că l-ai încercat data trecută. Îți aduc un Moog Slim Phatty.

Nu mi-am crezut urechilor. Un Moog adevărat în ”carne și oase”? E tocmai ce îmi doream să testez și poate să și completez setupul de sintetizatoare cu ceva clasic și analogic.

– Dávid! – ziceam – Acest lucru nu poate fi refuzat de un împătimit al sintetizatoarelor. Il testez cu cea mai mare plăcere. Dă-mi un beep când sosești.

În următoarele câteva ore bune eram nerăbdător. Am dat căutare pe Google și am recitit specificațiile sintetizatorului Slim Phatty, am citit articole  despre el și am vizionat demouri pe Youtube, ca să știu ce mă așteaptă, adică ce așteptam, mai precis.

Odată, noaptea pe la 23,00, când mă gândeam că probabil Dávid mă va căuta doar sâmbătă dimineața, sună telefonul. E Dávid.

– Vezi că ajung la tine în 10 minute.

Eu repede, fuga la poarta și l-am așteptat acolo.

Odată apare Dávid cu mașina și scoate din portbagaj o cutie de carton maro,  care semăna cu o cutie de pantofi, numai că era mai mare și avea sigla MOOG pe ea.

– Vezi că luni mă întorc la Timișoara și iau și Moogul! – îmi zicea. Distracție plăcută! – și mi-a arătat un zâmbet din care simțeam că mă așteaptă ceva inedit, ceea ce numai el știa dintre noi doi, deocamdată.

 

Imediat am intrat în studioul meu, am desfăcut cutia și am pus pe masa de birou instrumentul pe care demult visam să pun mâna.

Am facut conexiunile audio și MIDI la un controller Novation X-Station 25 că acesta are și procesor de efecte. Știam din lectura de pe Google că Slim Phatty nu are procesor de efecte. Doream neapărat să-l testez în primul rând fără efecte dar și cu un procesor de efecte.

 

II. PRIMELE IMPRESII. ASPECT EXTERIOR.

Am apăsat o clapă pe controller și mi-a răsunat în căști sunetul pur, curat și original, imposibil de confundat, marca MOOG, sunet pe care îl cunoșteam din albumele de muzică electronică și rock progresiv pe care le ascultam. Am auzit și încercat inainte diferite emulări și sample-uri ale acestui tip de sunet, dar nici unul nu m-a impresionat.

Deși încă nu îmi credeam simțurilor, aveam pe masă un instrument cu  circuite electronice  concepute de legendarul Dr. Robert Moog al cărui trecere în neființă a fost comemorată cu câteva săptămâni în urmă. Moog Slim Phatty a apărut pe piață relativ recent, în urma succesului obținut de firmă cu Moog Little Phatty Tribute Edition, apoi Stage Edition I și II. Slim Phatty este varianta desktop/rack – după caz, al lui Little Phatty. Slim Phatty deci poate fi considerat din punctul de vedere al engine -ului și al sunetului în mai multe privințe, un urmaș al legendarului Minimoog, dar fără a face alte comparații între acestea, deși s-ar putea.

Ca și construcție, Slim Phatty este făcut din metal de culoarea neagră, conceput astfel încât să i se poată monta cu ușurință urechile de rack sau fețe de lemn, în funcție de locul de amplasare al acestuia, într-un rack sau pe masă, desigur contra unui cost suplimentar.

Ceea ce mi s-a părut curios la Slim Phatty este că butonul de pornire/oprire, respectiv toate conexiunile, inclusiv de căști se găsesc pe spatele instrumentului, care, dacă este montat într-un sistem rack, sunt practic inaccesibile, deci ineficiente.

Sintetizatorul are potențiometre rotative cu capace din plastic negru combinat cu metal argintiu, de genul care se găsesc pe Little Phatty, Minimoog, ori sisteme modulare DotCom sau Moog Modular, Trei dintre aceste capace de potențiometre sunt mici și patru sunt mari. Capacele mari ale potențiometrelor dau o senzație plăcută la atingere și conferă o mai mare acuratețe în utilizare.

Butoanele de pe Slim Phatty diferă față de cele de pe Little Phatty. Acestea au forma pătrată și se aprind în roșu sau galben, după caz dacă sunt apăsate.

În jurul celor 4 potențiometre cu capac mare se găsesc câte 15 LED-uri roșii care indică poziția fiecărui potențiometru. Este o soluție ingenioasă, arătoasă și mai ieftină decât folosirea potențiometrelor motorizate, dar la fel de eficientă.

Slim Phatty nu are butoane și potențiometre dedicate pentru fiecare dintre funcțiile sale, așa cum era de asteptat de la un monosynth analogic consacrat. Aceste 4 potențiometre, mai sus menționate servesc (de la stânga la dreapta) la controlul următoarelor module: LFO, Oscilatoare (OSC), Filtre (VCF) și Generatoare de înfășurătoare (E.G.).

Cu toate astea aproape orice funcție a sintetizatorul este foarte ușor accesibilă datorită ingeniozității cu care a fost conceput sistemul de butoane și potențiometre. Sistemul se bazează pe ideea de a selecta o anumită funcție cu ajutorul push – butoanelor, apoi valoarea se setează sau ajustează cu ajutorul potențiometrelor cu capace mari.

De exemplu:

Pentru schimbarea ratei LFO ului din secțiunea MODULATION  se apasă pe butonul ”LFO Rate” care se iluminează în roșu, apoi se învârte butonul mare de sub inscripția MODULATION până se obține valoarea dorită. Dacă se dorește și ajustarea intensității LFO ului, se selectează butonul ”Amount” care se face roșu, apoi se ajustează valoarea dorită cu ajutorul aceluiași potențiometru care a fost folosit la reglarea ratei LFO ului. Potențiometrele sunt deci multifuncționale. Același lucru este valabil și la celelalte secțiuni ale sintetizatorului, inclusiv la înfășurătoare la care se găsesc 8 butoane așezate câte 4 în 2 rânduri, una deasupra celeilalte, rândul de sus fiind ADSR (Attack, Decay, Sustain , Release) ul pentru VCA, iar rândul de jos este ADSR ul pentru VCF. Valoarea fiecăruia se setează cu un singur potențiometru.

Fiind puține potentiometre, în acest sistem, pare imposibil de modificat în același timp rata LFO ului și intensitatea acestuia, sau în cazul filtrului, la prima vedere nu se poate modifica poziția cut off ului și a rezonanței, secțiunea VCF (sau LFO) având câte un singur potențiometru pentru mai multe funcții.

Inginerii de la Moog au rezolvat această problemă astfel încât accesând diferite pagini din meniu și făcând setările de rigoare se pot ”aronda” două funcții în același timp aceluiași potențiometru. Cu o singură învârtire de buton se va modifica deci, în același timp cut offul și rezonanța.
Despre aspect mai menționez că inscripționarea denumirilor aferente butoanelor și potențiometrelor s-a făcut pe o folie de plastic negru care este lipită pe carcasa sintetizatorului așa cum se vede în fotografia alăturată.

Pot numai să sper că folia rămâne pe loc pe toată durata de viață a sintetizatorului și nu începe să se dezlipească pe la colțuri cum se întâmplă în multe asemenea cazuri, dar … așa cum spunea într-o zi un prezentator METEO la o televiziune comercială despre vremea probabilă din săptămâna viitoare: ”Vom vedea”.

 

III. SECȚIUNILE SINTETIZATORULUI

În partea stângă sus a sintetizatorului se găsește asemeni lui Little Phatty un ecran LCD care ajută la operarea în meniu și la vizualizarea celor 100 preseturi care se pot suprascrie cu tonurile proprii. Acest lucru este foarte rar întâlnit la un sintetizator Moog.

Sub ecranul LCD se găsesc 4 butoane soft pentru selectarea modului MASTER sau PRESET, CURSOR și ENTER.

Între aceste butoane există un dial sub forma de buton de potențiometru cu ajutorul căruia se poate naviga în meniuri.

În stânga jos există un potențiometru pentru acordaj – fine tuning – lucru des folosit la sintetizatoare analogice. Urmează un buton pentru GLIDE și două pentru OCTAVE +/-.

În diferite recenzii despre Slim Phatty am citit că există la bord și un arpegiator. Nu am dat de urma lui printre butoane. Nu apare nici o inscripție în acest sens. Nici navigând prin meniuri nu am gasit funcția de START/STOP și celelalte funcții specifice secțiunii de arpegiator.

După căutări în manualul de utilizare mi-am dat seama că arpegiatorul se pornește și se oprește apăsând dialul VALUE. Funcția de LATCH al arpegiatorului se accesează apăsând butonul CURSOR.

Nu am înțeles de ce ne-a privat Moog de cel puțin o aluzie la arpegiator  între inscripțiile de pe sintetizator. Curios!

Celelalte secțiuni ale sintetizatorului sunt MODULATION adică LFO ul care poate fi arondat la destinațiile VCF, pitch, OSC 2, wave, ca sursă de modulație putând fi folosite diferite forme de undă.

La secțiunea OSCILLATOR avem de asemenea un potențiometru mare cu care se pot selecta diferiți parametri ca forma de undă de la Triangle trecând prin SAW la SQUARE și PULSE, apăsând în prealabil butonul Wave în cazul ambelor oscilatoare. Trecerea de la o forma de unda la cealalta se face foarte soft, neexistând un hotar delimitat între forma de undă Triangle și Saw de exemplu. Practic se poate selecta ca formă de undă ceva ce se găsește între Triangle și Saw.

Se mai găsesc la această secțiune câte un buton pentru ambele oscilatoare cu care se selectează octava oscilatorului 1 respectiv 2 de la 16′, 8′, 4′ până la 2′ în mod individual. Slim Phatty are și o secțiune de mixer, existând posibilitatea de a seta volumul fiecărui oscillator în mod individual.

Oscilatoul 2 mai are un buton cu ajutorul căruia se poate reacorda sau se poate transpune cu cel mult 7 semitonuri în ambele sensuri, rezultând tonuri care conțin tonica și o terță mică, mare sau o cvintă în ambele sensuri.

Apăsând un buton mai există posibilitatea de a sincroniza cele două oscilatoare SYNC.

Secțiunea filtru VCF și VCA sunt cât se poate de simple, conține un cut off și o rezonanță, un buton pentru overdrive al filtrului, un buton pentru ajustarea sensibilității generatorului de învășurătoare pentru VCF.

Secțiunea Envelope Generator conține două rânduri de butoane, una pentru modelarea amplitudinii Attack, Decay, Sustain,  Release și același lucru și pentru filtru.

În dreapta se găsește potențiometrul de volum și un buton care dezafectează temporar ieșirile audio, rămânând numai sunetul în ieșirea pentru căști. Acest ultim buton este util pentru că în situații live, când se fac unele ajustări, se poate asculta întâi în căști setarea respetivă fără a se auzi în amplificatoare.

În partea din spate a modulului se găsesc următoatele conectoare: Audio OUT, Audio IN, MIDI IN, OUT, THRU și câteva conectoare pentru a putea conecta aparatură care prelucrează CV -ul Control Voltage sau Mooger foogere.

 

IV. SUNETUL

Sunetul este cel mai convingător lucru care determină un muzician să cumpere un Moog Slim Phatty. Sună atât de bine, profund, atât de MOOGish, încât nu iți vine să lași butoanele în pace. Te apuci de experimentat și de creat sunete noi.

Ceea ce am scris aici pare anacronistic, dar exact asta și voiam să dau de înțeles. Preseturile nu sunt foarte bune, în schimb profunzimea sunetului analogic îți dă de înțeles că Moog Slim Phatty a fost creat pentru sinteză, pentru a crea noi sunete conform bunului plac al sintezistului. Cel mai important lucru însă este că aceste sunete pot fi salvate.

Nu pot să descriu în cuvinte un sunet, dar pot să spun că în câteva miscări am recreat sunete de Moog și alte sintetizatoare deja consacrate, auzite în diferite albume de muzică electronică și rock progresiv. (Jean Michel Jarre – sunetul laser harp din albumul Rendez Vous – cu toate că aici Jarre a folosit un ELKA SYNTHEX – sau leaduri folosite de Keith Emmerson sau Rick Wakeman).

Am experimentat și cu adăugarea de chorus, reverb, distorsion etc, ceea ce a rezultat un sunet mai rotund.

 

V. BĂTĂI DE CAP

La prima pornire a sintetizatorului desigur am încercat preseturile, care mi s-au părut toate dezacordate. Oscilatoarele erau acordate diferit, intervalele între note nu erau curate, parcă era setată din meniu o gamă necunoscută. De aceea, neștiind ce se întâmplă, am făcut un factory reset, care nu a adus modificări substanțiale problemei de acordaj. Știam că am de a face cu un instrument analogic, care se poate dezacorda din cauza diferenței de temperatură, dar personal nu m-am întâlnit cu așa ceva, cu nici unul dintre instrumentele mele analogice pe care le dețin în prezent. (Vermona Synthesizer, model 1983, sau Crumar Performer 2 din 1982 sau Elektronika EM-25, model din 1987 sau pedala Bass EKO K1 din 1979) și nu mi-a venit să cred că tocmai cu un Moog mi se întâmplă acest lucru, mai ales că producătorul Moog Music anunță oscilatoare ”ultrastabile” la Moog Little Phatty și Slim Phatty.

Am conectat un acordor digital la ieșirea audio și am făcut acordajul. După un timp de folosire am observat din nou că instrumentul s-a dezacordat. Am acordat din nou și am lăsat instrumentul pornit și am plecat. Peste o oră m-am întors în studio și Slim Phatty a fost dezacordat din nou.

Am dat căutare pe Google ”Moog Slim Phatty tuning problems” și am dat peste un forum în care cineva se plângea de aceeași problemă. Am aflat că o soluție pentru a avea un Slim Phatty perfect acordat este de a-l porni și a-l lăsa să se încălzească timp de cel puțin 20 – 30 de minute, după care oscilatoarele într-adevăr vor fi stabile. De pe forum am aflat că cei de la Moog Music au răspuns individului care avea aceeași problemă că Slim Phatty este sintetizatorul Moog care necesită cel mai lung timp pentru a se încălzi la temperatura de funcționare.

Poate că ce am scris mai sus va descuraja pe unii cititori care s-au gândit la achiziționarea unui Moog Slim Phatty, dar cred că acest instrument merită să așteptăm până se încălzește.

De altfel cred că noi, clăparii, suntem cam fițoși în problema acordajului, adică suntem dezobișnuiți. Trebuie doar să ne gândim la colegii chitariști sau violoniști care de fiecare dată trebuie să acordeze perfect 6, respectiv 4 corzi (oscilatoare 🙂 ) și de cele mai multe ori ”după ureche” cu ajutorul unui diapazon. Până la urmă asta nu ar trebui să fie o problemă cât timp suntem muzicieni!

 

VI. CONCLUZII

Nu am vrut să trec în această recenzie specificațiile tehnice ale lui Slim Phatty că Internetul este plin cu aceste informații. Vreau doar să spun că acesta este un sintetizator cu sinteză analogică relativ limitată față de sintetizatoarele digitale (Access Virus, Nord Lead, Waldorf Blofeld etc.) dar ceea știe, o știe foarte bine. Am unele sample-uri de sunete Moog pentru Kurzweil K2500. Nu le mai folosesc de când am auzit un Moog adevărat. Doresc să îmi cumpăr un Moog Slim Phatty sau un Little Phatty.

Am încercat să obțin măcar tonuri similare cu ce am obținut cu Slim Phatty la un Oberheim OB-12 sau Korg Radias. Am renunțat! Pentru acele sunete vreau un Moog!

Moog Slim Phatty nu este de genul  ”primul meu sintetzator” în schimb aduce un aer proaspăt sau vintage, după caz, în studioul oricărui muzician de muzică electronică. După dobândirea unui asemenea synth, rezultatele bune nu vor întârzia să apară!

Nord (Sztakics István Attila)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *