Roland AX-Synth si o scurta istorie a keytar-urilor

Instrumentiştii la clape sunt „pedepsiţi” de soartă să stea pe scenă într-un singur loc, în spatele sintetizatoarelor, orgilor sau a pianului, fără a avea (multe) posibilităţi de a interacţiona cu publicul în felul în care o pot face chitariştii.

Edgar Winter în 1974
Edgar Winter în 1974

Pentru a soluţiona această problemă, multi-instrumentalistul Edgar Winter în anii ’70 şi-a agăţat de gât diferite sintetizatoare obişnuite, de obicei claviatura de la un sintetizator ARP 2600. Mai târziu Wayne Famous din formaţia americană The Producers, a utilizat în mod similar un sintetizator Oberheim, provocându-i dureri de spate.

 

Jean Michel Jarre în concert cu Moog Liberation (2008)
Jean Michel Jarre în concert cu Moog Liberation (2008)

Abia în 1980, vestita firmă producătoare de sintetizatoare Moog a lansat pe piaţă şi a comercializat primul aşa zis keytar, un sintetizator cu oscilatoare, filtre, Lfo-uri şi alte asemenea funcţii care se găseau şi pe alte sintetizatoare analogice din vremea respectivă, sub denumirea de Moog Liberation. La început, acest fel de instrument era folosit de Tom Schuman din formaţia Spyro Gyra. Cu toate că avea aproximativ 15 kg, acest keytar s-a răspândit, mai ales în formaţiile synthpop, glam metal şi New wave, dar este folosit în concerte şi în prezent de vestitul Jean Michel Jarre.

 

Ce înseamnă noţiunea de keytar, şi de unde provine cuvântul?

Keytarul este o claviatură uşoară cu sau fără sintetizator încorporat, care este folosit agăţat de gât, şi de un umăr, asemenea chitărilor. Acest instrument asigură muzicienilor o mişcare scenică mai liberă faţă de instrumentele cu clape care sunt totdeauna aşezate pe un stativ. Instrumentul are un aşa zis „gât” pe care se găsesc butoane, ribbon controlere şi alte asemenea dedicate controlului pith-ului, (pitch bend), a vibratoului (asemănător mod wheel-ului), a portamentoului, a sustainului, a volumului etc. Începând cu implementarea protocolului MIDI, majoritatea keytar-urilor sunt nişte controlere MIDI, fără a avea incorporate generatoare de sunete proprii.

Cuvântul keytar provine din contopirea a două cuvinte şi anume key board (claviatură) + guitar (chitară) = keytar.

Una dintre cele mai importante firme producătoare de keytar-uri la ora actuală este firma niponă Roland, dar să nu uităm de Casio, Korg sau Yamaha, care din anii 1980 până azi au produs modele precum:

Yamaha SHS-10
Yamaha SHS-10
Casio AZ-1
Casio AZ-1
Korg RK-100
Korg RK-100

 

Firma Roland fiind deja consacrată în domeniul producţiei de sintetizatoare, în 1982 a lansat primul său model de sintetizator care avea gâtul detaşabil, denumit Roland SH-101, putând fi astfel folosit atât pe stativ,cât şi un keytar. Acest model este un sintetizator cu generator de tonuri propriu având o foarte mare căutare şi în prezent.

Roland SH-101
Roland SH-101

 

După răspândirea şi implementarea protocolului MIDI, în 1985, Roland a lansat un alt keytar, modelul AXIS, un controller MIDI, fără a avea generator de tonuri propriu. Acesta putea fi folosit controlând prin (cablu) MIDI alte sintetizatoare sau module de sunet.

Roland AXIS
Roland AXIS

 

În 1992 a urmat Roland AX-1, de asemenea un controller MIDI, dar mult mai performant decât AXIS. Acest model era echipat cu ribbon controller, şi multe butoane, pentru a salva adresele tonurilor din sintetizatoarele/modulele controlate.

Roland AX-1 a fost fabricat în trei culori: roşu, alb, respectiv negru.

 

Roland AX-1
Roland AX-1

 

În anul 2001 Roland a lansat controllerul MIDI tip keytar Roland AX-7, care a fost o variantă îmbunătăţită a modelului AX-1. AX-7, pe lângă funcţiile lui AX-1, poate memora 128 de patchuri, are D – beam, afişaj cu LED uri cu 3 caractere etc.

Roland AX-7
Roland AX-7

 

Printre cei mai faimoşi utilizatori al controllerului Roland AX-7 se enumeră următoarele:

Herbie Hancock, Victoria Asher, Adam Wakeman, Chick Corea, Didier Marouani şi mulţi alţii.

 

Roland AX-Synth

În 2009 Roland AX-7 a primit un generator de tonuri PCM, şi un nou aspect, rezultând modelul AX-Synth.

Potrivit specificaţiilor tehnice oferite de Roland, AX-Synth are: 256 tonuri la care se adaugă 8 tonuri aşa zise speciale de foarte bună calitate.Toate acestea deoarece, spre deosebire de celălalte instrumente din seria Roland AX , AX-synth are incorporate un modul de sunet cu sounduri din sintetizatoarele Roland de ultimă generaţie.

Alimentarea se face prin adaptor sau 8 baterii R6/AA, are o claviatură este de 49 clape dinamice şi polifonia este de 128 voci.

Reglaje se pot face cu ajutorul D Beam, Ribbon Touch, Bară Modulation, Aftertouch, Portamento On/Off, Buton Hold On/Off, Bender: Normal/Catch+Last

Conexiunile sunt: Ieşire Audio jack L/R, Ieşire căşti, USB (pentru MIDI), Intrare Alimentator AC (PSB-1U), MIDI In/Out

Accesorii oferite: manualul utilizatorului, curea, adaptor (PSB-1U).


LED-uri AX-7
LED-uri AX-Synth

I. Prezentare AX-7: keytar cu modul de sunet incorporat, în carcasă de plastic de culoare albă sau neagră. Deoarece este destinat să fie „purtat” ca o chitară, AX-Synth este foarte uşor (3,9 kg) şi foarte comod, bine construit. Pe panoul frontal are butoane cu LED – uri colorate incorporate. Butoanele cu care se selectează tonurile odată acţionate vor lumina într-o culoare albastră pătrunzătoare. Afişajul este tot cu LED-uri, de culoare roşie.

 

 

 

Tonurile sunt grupate în 8 categorii de genul Lead 1, Lead 2, Bass, Guitar etc, fiecare categorie conţinând câte 32 de tonuri. Selectarea acestora se face prin apăsarea butonului de categorie, apoi cu ajutorul a două butoane decrease/increase, după caz, se selectează tonul dorit din categoria respectivă. Afişajul LED indică numărul tonului selectat, iar LED-ul albastru arată categoria tonului.

Dacă vrei să afli denumirea tonului selectat, ai posibilitatea de a deschide manualul de utilizare şi de a căuta prin tabel. Venind vorba despre manualul de utilizare … dacă ai cunoştinţe minime despre sintetizatoare PCM, nu ai motive să-l deschizi, pur şi simplu pentru că instrumentul este conceput să-l poţi folosi fără manual.

Cu toate acestea, am observat unele neajunsuri şi anume: inscripţionarea categoriilor de tonuri sunt făcute deasupra butoanelor cu alb pentru tonurile obişnuite, şi cu albastru pentu cele 8 tonuri speciale.

Iluminare AX-7
Iluminare AX-Synth

Păcat! Deoarece într-un mediu întunecat butoanele iluminate în culoarea albastră, inscripţionarea făcută tot cu culoarea albastră deasupra LEDurilor se filtrează şi pur şi simplu nu se vede. Mai mult, am avut dificultăţi în descifrarea scrisului şi în condiţii de lumină difuză. Ştim foarte bine că pe scenă avem mari şanse să folosim synth-ul în condiţii de lumină filtrată în diferite culori sau difuză.

 

 

 

 

În partea stângă se află griff-ul, care conţine butoanele pentru reglaje, în mod ingenios amplasate atât pe faţă, cât şi în partea din spate a instrumentului.

Gat AX-7 - Fata
Gat AX-Synth - Fata
Gat AX-7 - Spate
Gat AX-Synth - Spate

 

 

 

 

 

 

 

Potenţiometrele pentru reglarea volumului şi al aftertouchului se află pe partea din spate a griffului, dar în mod curios, cel putin pentru mine, acestea funcţionau invers. Fiind rotite la dreapta, în sesnul acelor de ceasornic volumul/valoarea aftertouchului scădea în loc să crească.

 

II. Tonurile m-au impresionat. AX-Synth foloseşte sinteza PCM, adică tonurile în principiu provin din samplinguri salvate în memoria instrumentului. Tonurile sunt de o calitate foarte bună, dar din punctul meu de vedere totuşi am observat unele neajunsuri. Acestea nu pot fi editate cu ajutorul butoanelor aflate pe instrument, Roland însă nu a exclus posibilitatea editării tonurilor de fabrică, oferind un software de editare pentru calculator. De asemenea, se pot folosi şi tonuri de la alte instrumente încărcate prin MIDI/USB. Un lucru pozitiv însă este că pentru a fi conectat la calculator nu este necesar instalarea unui driver.

 

AX-7 Conexiuni
AX-Synth Conexiuni

III. Alimentarea se face cu baterii simple sau reîncărcabile sau cu ajutorul unui adaptor de tensiune. Cablul de alimentare din pacate este prea scurt pentru un keytar, astfel încât dacă rulezi de pe adaptor, keytarul nu îşi mai are rostul, deoarece eşti limitat în mişcare de cablul de la adaptor. De aceea recomand folosirea bateriilor reîncărcabile.

Mi se pare ciudat că atunci când instrumentul este alimentat prin adaptor, cablul de alimentare acoperă butonul ON/OFF.

Un alt lucru care spun eu că putea fi mai bine, adică mai ergonomic este, că intrarea de cablu de alimentare, mufele MIDI, mufa de pedala etc, sa fi fost aşezate pe partea dreaptă, acestea sunt sunt pozitionate la mijlocul instrumentului limitând de asemenea posibilităţile demişcare ale instrumentistului. Ieşirile audio se află la locul ideal, în partea dreaptă a instrumentului. Dacă foloseşti Synthul cu baterii şi cu tonuri proprii, fără pedală şi cu un transmiţător wireless pentru audio out, totul e OK, în schimb eşti într-o încurcătură (de cabluri) dacă vrei să foloseşti adaptorul, cablurile MIDI, împreună cu pedala.

 

IV. Claviatura este una dintre cele mai bune pe care le-am folosit vreodată. Acest lucru este subiectiv, fiecare are alte preferinţe, dar menţionez că se pot cânta note repetate foarte repede. Claviatura nu este sensibilă la aftertouch şi nu înţeleg de ce. Pe grifful instrumentului, în schimb, se află un buton rotativ de aftertouch, deci AX Synth înţelege mesajele de aftertouch transmise prin MIDI (sau USB).

În rest, No comment. Bravo!

 

V. Polifonia de 128 de note ….. mai mult decât suficiente.

 

AX-7 Bara de modulatie
AX-Synth Bara de modulatie

 

VI. Reglajele: Bara de modulaţie este foarte comodă, are o cursă relativ lungă, dând o acurateţe interpretării. Din păcate în modul în care sunt amplasate, este destul de greu să acţionezi simultan ribbon controllerul cu modulation bar …

 

 

 

 

 

VII. Conexiunile existente sunt absolut necesare. Despre neajunsurile oferite de amplasarea jackurilor şi a mufelor de conexiune am vorbit mai sus.

 

Ce mi-a lipsit a fost un vocoder …. şi cred că pentru preţul în jur de 1000 Eu a unui Roland AX-Synth s-ar fi putut include şi acest lucru, şi respectiv un audio player, oricum la modă acum.

În concluzie, Roland AX Synth este un instrument cu tonuri de calitate bună, chiar foarte bună, putând fi folosit în foarte multe stiluri muzicale, de la pop, rock, până la folclor.

 

Iata câteva înregistrări video despre Roland AX-Synth:

watch?v=RU96K10FyLA

watch?v=n1TISZujaco&feature=related

 

 

Linkuri utile:

Roland AX Synth Editor software pentru PC

http://www.roland.com/products/en/_support/dld.cfm?PRODUCT=AX-SYNTH&iRcId=7052615&dsp=1

… şi pentru MAC

http://www.roland.com/products/en/_support/dld.cfm?PRODUCT=AX-SYNTH&iRcId=7048150&dsp=1

Ghid de încărcare tonuri în Roland AX-Synth

http://www.rolandmusic.ro/download/Cum_se_incarca_tonuri_in_AX-Synth.pdf

 

Bibliografie:

http://www.soundcreation.ro/sintetizatoare-digitale-analog-virtuale-cid37_1107/roland-ax-synth-id4440.html

www.wikipedia.com

www.rolandmusic.ro/roland-romania.php

http://www.roland.com/products/en/AX-Synth/

Sursa pozelor: Wikipedia si Sztakics Istvan (Nord)

Articol scris de Sztakics Istvan aka Nord

Un comentariu la „Roland AX-Synth si o scurta istorie a keytar-urilor

  • 17 august 2012 la 11:46 am
    Permalink

    Eu am un AX1 iar in trupa avem Lucina alb care se pare nu a aparut in acest articol.
    Ceea ce vreau sa spun este ca din pacate modul de transmisie receptie midi pe Synth nu a fost atat de bine pus la punct ca pe AX1 si 7. Synthul are tonuri bune pentru usoara dar din pacate pentru tara noastra la folclor e foarte deficitar. De aceea multi baieti au venit la mine le-am instalat pe laptop un soft cu sunete semplate dar cea mai mare dezamagire a fost lipsa potentiometrului transmisie date pentru a putea controla volumul. Keytarul are un potentiometru de volum analog dar pentru tonuri interne. Pretul unei asemenea scule nu este foarte mic de aceea la capitolul midi din partea mea un minus firmei Roland.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.