Despre Monitoare… partea a 2-a

Dupa cum am zis in prima parte revenim cu recenzia despre cele 2 perechi de monitoare si anume: ESI nEar 05 Experience si Fostex PM0.5

MONITOARELE:

Cu amabilitatea si promtitudinea Soundcreation (de care au dat dovada a n-a oara), am probat aceste monitoare pentru un amic, Vali Luca, muzician – piesele de acolo sunt insa monitorizate cu o pereche de casti de calculator si earbuds… deci nu trageti in pianist… basist mai exact, impreuna cu el si fratele lui, vechiul prieten Adi Luca. Grafician, meloman, mai multe. 🙂
Mai mult, timisorenii mi-au trimis ambele prechi, sa le ascultam in mediu meu de lucru, care e semi tratat. poate chiar mai putin, asa ca o sa imi fie scuzate anumite pareri care pot diferi de auditia intr-un studio profesional.  Si inca o treaba care imi place, repet, e faptul ca ai 10 zile in care poti sa te razgandesti. Buna treaba. Poate unii or sa creada ca ii apalud gratuit pe Soundcreation. Nu tocmai. Pot sa spun ca am lucrat cu destule magazine din Bucuresti si nu numai si am gasit MAI RAR asemnea conditii.

Ok, n-am sa epatez prin termeni academici si teste extraordinar de complexe, pentru ca:

1. nu le cunosc eu pe toate.

2. nu le vad intotdeauna rostul.

Cele doua perechi au stat alaturi de Focal CMS50 si Adam A5X . Boxe din categorie superioara de pret. Ca veni vorba de pret, un „amanunt” crucial pentru marea majoritate, hai sa listam un pic, grosso modo:

  • ESI nEar05 eXperience – 1000 Ron perechea.
  • FOSTEX PM0.5 – 1500 RON perechea.
  • Adam A5X – 2800 RON perechea.
  • Focal CMS50 – 4600 RON perechea.

In afara de ESI, restul se vand la bucata.

Hai sa enumeram putin si sculele care au hranit boxele:

  • X-fi music MODDED (unii nesabuiti spun ca odata cu schimbarea op-ampurilor si a capacitoarelor suna {mai bine} ca DAC-1 benchmark).
  • un bun si batran CD player Philips. de pe vremea cand cand Philips „rulau” in sunet. unul dintre cele mai bune DAC-uri pe care le-am auzit.
  • totul prin mixer Mackie 1202 VLZpro. (A/B/C/D out… un pic mai complicat decat un big knob, de ex, dar a functionat).
  • piesele sunt majoritate wav/cd si o parte flac.

„Cusurgii” ar putea spune ca fiecare componenta din lantul acustic isi aduce o contributie de la medie la foarte mare la rezultatul final. Si sunt de acord cu ei. Nimeni nu-i perfect. Marele atu e sa compari in acelasi mediu, cu aceeasi aparatura (A/B-ing, in slangul de specialitate). In conditii virtual identice. Si pana si eu sunt de acord cu mine.

Am incercat sa luam in calcul cat mai multe aspecte si nevoi: compresie, mega-compresie, basi, medii, iarasi medii, inalte, staging/stereofonie, profunzime, claritate, izolare instrumente, reverb, sunete subtile (respiratii, imperfectiuni, alte zgomote).
Jay-Z & Linkin Park, Tracy Chapman, Dire Straits, Nightwish, Prodigy, Brooklyn Bounce, Nick Cave, Motorhead, Madonna, Carl Orff, Jan Garbarek, Eminem, Yann Tiersen, Panpipes Of The Andes, plus cateva materiale in lucru, mai putin ale mele, mai multe ale lui Vali, ne-au servit scopului.

Adi, Vali si subsemnatul, Marius, isi dau cu ascultatul, auzitul, parerea, compararea, teoretizarea si din cand in cand fumatul si enuntul unor verdicte.
Practic, Vali e muzicianul caruia i se rupe oarecum de tehnica (atat cat isi permite sa nu ii pese… si iata ca ajuns la concluzia ca nu isi permite prea mult…). Dar decizia lui e cea mai importanta, boxele mergand la el. Am mai remarcat ceva, un muzician pasionat si educat, SIMTE ce e mai bine pentru el si rareori este inselat de intuitie.

Adi mi-a fost de un mare folos, avand gandire practica si imaginati-va (deh e unul dintre graficienii si DTP-istii grei din tara noastra si chiar si „a lor”) si ajutandu-ma in enuntarea principiilor si expunerea diferentelor.Eu m-am abtinut sa trag concluzii cu voce tare pana la final, dar la urma n-am facut decat sa fiu de acord in mare masura cu cele evidentiate pe parcurs de ceilalti auditori.

FOSTEX PM0.5

Probabil printre cele mai curate, mai pline, in gama lor de pret. Un pic in spate mediile inalte, insa cinstite. Sound stage mare, basi plini, izolare multumitoare a instrumentelor. Inalte clare dar nu agresive. Coloreaza foarte putin, non-nociv. Spot on-axis rezonabil. Sunt practic fratii „mai mici” ai lui Adam A5X. Nu se pot lupta cu tweeterele X-Art ale Adamului, dar nu-s deloc departe. Transienti buni. Desi au profunzime, raman destul de „reci”. Un lucru bun. Si sunt puternice. Imi par foarte asemanatoare de Yamaha MSP series. De la egal la egal. Eu zic ca’s mai clare Fostex-urile. Am putut sa discern destule sunete/zgomote din planul 3, ca sa zic asa, la inregistrarile live. +1.

PM0.5 fac diferenta foarte clar intre muzica compresata si cea necompresata. Ei bine, aici simt nevoia sa detaliez un pic. Vorbeam mai sus de clasificari ale monitoarelor. Alta asemenea clasificare mai mult sau mai putin extrema (repet, majoritatea monitoarelor sunt in interiorul zonei delimitata de aceste 2 extreme) este profunzimea, 3D-ul. Tipul cu violoncelul e in al 3lea rand din fata. Nu sunt toti pe aceeasi linie. Ce am remarcat eu in timp: unele monitoare tind sa iti dea chirurgical totul in 2D, poti alege instrumentul/sonoritatea cu mana, dar nu e clar la ce distanta se afla fata de restul. Aici intra si procesarea reverb/virtual 3D, samd.

La PM0.5 se simte imediat spatiul sau lipsa lui functie de compresie (Garbarek ori Dire Straits versus Jay-z & Linkin Park, la cei din urma, din cauza enormei compresii – si e de luat lectii de acolo, daca asta cautam – nu mai avem 3D, doar 2D.).  Acest tip de monitoare iti permit sa vizualizezi distanta la care te afli fata de un anumit instrument al orchestrei, si sa aplici nivel/corectii/FX in consecinta. Totusi, acest mare avantaj paleste astazi din cauza razboiului compresiei (loudness war in orig.), a.i. peste 80% din muzica actuala nu mai are profunzime. Dar nu va lasati pacaliti: vorbim deja de mastering. Pana acolo, 3D-ul e al naibii de bine venit. Poate ceva mai putin in hip-hop/electro. Dar eu n-as spune nu nici acolo.

Bineinteles insa ca nu sunt perfecte, la banii astia nici nu prea aveau cum.  Spuneam ca mediile sunt un pic dark dupa gustul meu, dar fara mari probleme. Porturile bass-reflex sunt in fata, ceea ce inseamna mai mult bas, insa intr-o oarecare masura artificial, pentru ca asta e bass-reflex-ul in sine. Poate ca de asta si par mediile mai subtile. Insa pot fi tinute mai apropiate de perete.
Nu au EQ de compensare a raspunsului in frecvente, dar asta e, nu o vad o mare problema. Mai mult, la monitoarele mai ieftine pe mine personal ma pune pe ganduri prezenta prea multor accesorii. Pentru ca e o intrebare de bun simt: daca imi oferiti atat de multe chestii la un pret atat de mic, care sunt colturile pe care le-ati ajustat sa ramaneti in profit?  E un principiu dupa care personal ma ghidez.

Sa nu uit, si la Fostex si la ESI sunt prezente doar intrarile balansate. Sa nu va sperie asta: trecerea de la balansat la nebalansat se poate face PUR SI SIMPLU. Nu detaliez acum, dar e o non-problema.

So, personal, nu as avea probleme insemnate sa iau decizii, chiar si critice pe ele. Am simtit ca am cu ce sa lucrez. Daca vorbim de rock, clasic, instrumental, jazz, ethnic, folk, LIVE, sunt o alegere foarte, foarte rezonabila. IMO. Stiu ca ma contrazic aparent vizavi de principiul conform caruia „.one monitor fits all”.. eh… in entry si mainstream chiar, nu e tocmai asa…

ESI nEar05 eXperience

Monitoare cu o prezenta destul de lunga pe piata cu aprecieri pozitive din ce in ce mai multe. Ascultandu-le, am inteles de ce. In gama lor de pret, M-audio, Behringer, Samson, E-mu, Roland/Edirol, Yamaha seria HS, IMO, nu fac fata. Ca sa nu fiu nihilist si extremist, nu prea fac fata.

Esi nEar05 se supun unui postulat realist: muzica straluceste sau moare pe medii. Iar monitoarele astea asta fac: iti dau mediile pe tava,  „in your face” cum ar spune indianul. Auzi clar ce „nu rezulta” in gama asta de frecventza. Un lucru bun. Inaltele sunt prezente, stii ce sa faci cu ele. Basul e ok,  desi e rear-ported, e destul. Stii exact cum suna toata muzica din ziua de azi. Stau uimitor de bine in 2D pentru cati bani fac si inca peste. Sunt cumva in antiteza cu Fostex, n-au 3D dar incerca cu destul succes sa faca chirurgie in 2D. Suna destul de dur, agresiv, dar nu murdar, ceea ce este foarte important. Practic, foarte bine orientate pe sound-ul actual. Ca tot le-am comparat cu Fostex, daca piesa este compresata/loud/modern type, Fostex isi pierd o buna parte din avantaj. ESI sunt curate in general, un pic aglomerate in medii, dar se straduiesc sa redea totul si le cam reuseste. Se apropie de Focal.. ma rog, pastrand distanta. Cumva au stralucirea si devoalarea Tannoy Reveal. Fiecare cu particularitatile sale.

Revenind, daca cititi mai sus, la PM0.5 partea despre 3D vs 2D, nEar05 Exp sunt de partea cealalta a baricadei. Cu un sound/color propriu mai modern, fara a fi deranjant. Si look-ul lor arata modern. Si e corect asa.

Pe partea reprosurilor, nu-s multe. La pretul lor isi merita toti banii. Nici ele n-au EQ, bass-reflexul e in spate, e mai light, dar mai cinstit, practic. Grija insa sa nu le puneti aproape de perete. Unii le pun destul de aproape de pereti si astupa portul CU SOSETE… de preferinta spalate. Unii fac asta si la front-ported. E democratie. Ca si la Fostex, butonul de power si volum e in spate, mai incomod dar din ce inteleg eu, mai eficace ca si solutie in ceea pe priveste cable management, taierea costurilor, etc fara a afecta sunetul. Asta e important pana la urma.

Nu mi-as imagina un cadou mai bun, sau o alegere mai potrivita pentru un hip-hop-er, electro/dance/ pop, whateva, pentru bani putini… ramane problema basului. Care se rezolva cinstit cu un sub, iar sub-ul ESI e bun. Iar pana la sub, cu casti.

Personal, cum de altfel vreau sa priviti intreg articolul, am optat pentru doua perechi complementare care sa imi acopere gama de nevoi si pretentii, asa cum probabil v-ati dat deja seama: Focal CMS50/Adam A5x. Plus casti ATH-M50/Shure SRH840. Dar asta-s eu. Poate ca puteam sa merg la Focal Solo series dar pentru ca banii au decis etapele, iar nivelul la care lucrez acum nu cere mai mult, sau mie imi sunt foarte de ajuns astea, raman deocamdata la formula asta. Si daca mi-ar cere mai mult, formula actuala ma poate ajuta din plin. Cand o sa mai scap la bani pentru asemenea investitii, ma gandesc la un 5.1 Blue Sky. probabil Media Desk.

In incheiere: pasiune, munca, cercetare si filtrare. La urma urmei, daca faci ceva cu placere, e de 10 ori mai usor si mai lin. Insa pentru ca nu pot fi toate asa cum ne-am dori, trebuie sa fim in stare sa mergem mai departe in conditii mai mult sau mai putin ideale.. Adica mai aproape de ce ne dorim. Iar monitoarele si microfoanele, singurele care transforma electricitatea in unde audio si invers, Alfa si Omega lantului acustic, sunt o ilustrare superba a relativitatii si diversitatii spiritului uman.

Have fun si nu dati cu oua: sunt scumpe. Mai bine va luati niste cabluri ca lumea…

Multumiri:
Soundcreation.ro – Alex Muntean, Jutas Bakk & the team.
Adi si Vali Luca.
Adi Simion.
Iulian Levitchi.

Marius Ivan

13 comentarii la „Despre Monitoare… partea a 2-a

  • 6 martie 2011 la 11:31 pm
    Permalink

    Buna Marius si felicitari pentru articol. As avea o mica intrebare: Ce parere ai de sistemul Bluesky mediadesk 2.1 in comparatie cu monitoarele „ESI nEar05 eXperience” care impreuna cu un subwoofer sunt in acelasi price range?

    Multumesc si spor la treaba.

  • 13 martie 2011 la 2:41 pm
    Permalink

    Hello Ioan,
    si scuze de delay.

    Am ascultat de cateva ori varianta initiala 2.1 EXO (mai ieftina) de la blue sky. media desk doar in trecere. si nu le’am ascultat in acelasi mediu (EXO vs ESI) asa ca sa iei opinia me „cu un pic de sare”.
    Intre cele doua alternative la care te referi, as merge pe blue sky. media desk.
    Exo este la nivelul ESI, in consecintza cred ca media desk e deasupra.
    argumente:
    1. posibilitatea ugrade la 5.1 mai tarziu. (nu ca in varianta esi n’ar fi posibila. dar mai complicat).
    2. Axa Z mi se pare mai prezenta la BLUE SKY.

    Oricum, nu sunt 100% convins pentru simplu motiv ca nu am ascultat ESI CU SW. se pot skimba destul de multe cu bassul separat. gandeste’te ca in primul rand satelitii sunt eliberati de corvoada redarii frecventelor foarte joase, ceea ce inseana ca le va creste randamentul si transientii in restul frecventelor.
    Asa ca raspunsul meu initial e, sa fiu onest, subiectiv. Mai ales pt. ca in planurile viitoare intra un blue sky media desk 5.1.
    Dar regula de baza o stii: pana nu le asculti in acelasi loc, cu material bun si prost si mai ales pana nu stii ce calitati/greseli cauti e APARENT greu. De fapt e simplu: pick one. is ok ambele 🙂

  • 24 martie 2011 la 12:31 pm
    Permalink

    am gasit acesta pagina in urma unor cautari cu pareri despre monitoare de studio si ma bucur ca am dat de voi.
    vreau sa imi achizitionez o pereche de monitoare Mackie MR8 si am nevoie de o parere despre acest model.

  • 26 martie 2011 la 4:32 pm
    Permalink

    Salut Bogdan,
    IMO MACKIE, si HR si MR sunt foarte sensibile la raspunsul camerei. Parerea mea e ca in gama de pretz pt MR8 poti sa mai dai o ureke si la altele. asta ne-excluzandu’le. Inca ceva: cu cat camera e mai mica/mai putin tratata, cu atat e mai bine s mergi pe monitoare mai mici/sa lucrezi la volume mai mici. Oricum, cate ureki, atatea pareri.
    Sfatul de baza e sa le asculti, daca nu in studioul tau, macar in acelasi loc MAI MULTE modele/branduri. Cu materiale pe care le stii/la care lucrezi.

  • 27 martie 2011 la 12:21 pm
    Permalink

    Multumesc pt sugestii Marius.Ca sa fiu mai clar…pt a face muzica electronica care monitoare sunt potrivite pt asa ceva. multumesc

  • 29 martie 2011 la 7:53 pm
    Permalink

    cele mai potrivite monitoare sunt cele care iti plac si mai ales cele in care mixurile se translateaza bine si repede in mediile de difuzare 🙂 un alt raspuns ambiguu e: cele mai potrivite sunt cele mai scumpe pe care ti le permiti 🙂 pot sa o tin asa la nesfarsit dar nu vreau sa te indispun. am facut enunturile de mai sus doar pentru ca mi’e greu sa dau un sfat, NU pentru ca eu nu ash avea o parere, ci pentru ca stiu ca opinia mea poate diferi total de a altui user mai mult sau mai putin avizat.
    Intorcandu’ma la cele doua ESI vs EXO2… pff…
    fianciar, esi+sub vs exo2 diferentza e relativ mica, vreo 400 RON, exo fiind varianta mai ieftina. Si e clar (cel putin asa vad eu) ca iti trebe sub in electronica.

    Si eu ca si tine, atunci cand nu pot compara real, sap cat mai multe forumuri, recenzii si pareri. si incerc sa extrag obiectivitatea… e tricky…
    Cat de greu iti e sa dai o fuga la soundcreation? daca faci un A/B acolo ai inkeiat discutia…. bine, e posibil ca la final sa iti placa altele, de ex focal CMS40+sub, de vreo 4 ori mai scumpe :))
    Treaba e -scuza’ma ca repet infint asta- ca ar fi bine sa le asculti.
    Inca un mic sfat: da un call la soundcreation si vorbeste cu baietii. o sa ai o surpriza placuta vizavi de cat de deschisi sunt. Eu mi’am mai luat una-doua trebi nu tocmai ieftine mergand in orb pe mana lor. si nu le’am returnat. desi ai si posibiltatea asta.

    Disclaimer: NU lucrez pt SC, nu primes bonus/avantaje de la SC. pur si simplu am o parere foarte buna despre modul in care isi fac treaba.

    Asa ca bogdan, hai sa zicem 55% ash merge pe EXO pentru ca au mai prezenta axa Z. dar nu te baza doar pe opinia mea. cred ca asta ecel mai bun sfat.
    Numai bine.

  • 5 aprilie 2011 la 5:29 pm
    Permalink

    ESI near 5 si 8 lucreaza nesperat de bine in gama lor de pret. La atasarea unui SW adancimea imginii creste considerabil dar.. trebuie sa-ti cunosti bine sistemul pentru a nu avea erori in zona de joase.

  • 5 aprilie 2011 la 10:26 pm
    Permalink

    @pericolstudio: Multzam fain pentru feedback si opinie.

  • 7 august 2011 la 9:19 am
    Permalink

    am si eu o dilema … unde gasesc o schita cu interiorul unui monitor ADAM A7, eventual mi-ar fi utile si cotele gabaritice. (deoarece am gasit vreo 30 difuzoare pt A7 si vreo 20 de placi de amplificare)

  • 16 septembrie 2011 la 12:04 pm
    Permalink

    salut Marius.

    Cand faci un review la jbl lsr 6328?

    Tare mult as vrea o parere.

    Eu le-am ascultat in Viena, insa pe un mixer Tascam.

  • 22 noiembrie 2011 la 1:27 am
    Permalink

    Salut Marius ,cum dau de tine? Catalin Popescu sunt.

  • 15 iunie 2016 la 3:20 pm
    Permalink

    buna ziua,
    citind articolul am vazut la multumiri un nume Iulian Levitchi si cred ca este o veche cunostinta cu care as dori sa iau legatura. Poate ma puteti ajuta?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *