Software si hardware util intr-un studio (digital)

Acum o vreme am scris un articol despre diferite echipamente si accesorii care iti vor imbunatati viata in studio. Acest articol se doreste a fi o continuare, tintita mai degraba in directia procesarii. Incepem cu…

Cockos REAPER

splash

Desi deja s-ar putea crede ca sunt afiliat in vreun fel cu Cockos, datorita numarului de dati in care l-am mentionat/promovat/laudat, motivatia din spate este cu mult mai simpla – chiar il folosesc zilnic in multiple contexte si il consider cel mai adecvat DAW pentru un home studio (nemaivorbind de pretul redus) disponibil pe piata la ora actuala. Pentru a nu ma repeta (prea tare), uitati un link catre un articol mai vechi.

Tech21 Sansamp

sansamp

Luand in considerare faptul ca nu mare parte din noi beneficiaza de o statie si un cab de bas de calitate si de un set de microfoane adecvate captarii cu microfon a chitarii bas, eu personal consider Sans-ul aproape ca si o necesitate, in special pentru studiourile care se ocupa de genurile mai “dure” ale muzicii. E drept, nu vei putea scoate vreodata un ton moale si cald de B15 din el, dar este solutia ideala pentru aproape orice gen de rock.

Un alt avantaj al sau este faptul ca puteti folosi iesirea paralela pentru a inregistra nealterat semnalul de bas printr-un DI, avand astfel un backup in cazul in care ai exagerat cu setarile de drive (lucru care se poate intampla destul de des, din pacate). Si inca un bonus – ca si “efect” de distors/saturatie pe o toba mica sau pe o voce, Sansamp-ul poate fi extrem de util la mixaj.

Si daca tot am mentionat mai sus ceva legat de direct injection…

Un DI – direct injection (box)

Radial-JDI-MK3-Passive-Direct-Box

Dupa cum am mentionat intr-un articol anterior, un DI are o sumedenie de utilizari, inregistrarea directa a semnalului unei chitari electrice sau bas fiind doar una dintre ele. Pentru mai multe detalii, uitati un link.

Una dintre utilizarile care nu au fost mentionate in articolul antementionat este folosirea sa pentru inregistrarea unui sintetizator sau sampler. In cazul in care dispui de niste preamplificatoare care satureaza intr-un mod placut (strict subiectiv, eu am overdrive-uit si Tube MP-ul intr-un mod “placut” mie in acel moment), te poti folosi de el pentru a “ingrasa” sau distruge complet semnalul unei banale claviaturi.

Alta utilizare viabila la ora actuala este inregistrarea directa a semnalului de chitara electrica/bas si utilizarea unui VST pentru modelarea tonului, scapand astfel de necesitatea microfonarii unui amplificator posibil slabut, cu certitudine zgomotos, si in mod sigur dificil de modificat in cazul in care s-a facut o greseala la reglajul de ton. La ora actuala exista o sumedenie de simulatoare de amplificatoare care pot oferi rezultate foarte bune, dupa ce te-ai jucat suficient cu ele. Cateva exemple pe care le voi detalia mai jos: IK Multimedia Amplitube 3, IK Multimedia Ampeg SVX, Softube Metal Amp Room.

IK Multimedia Ampeg SVX

ampegsvx

De o seama cu Sansamp-ul, dar in varianta software considerabil mai versatila, Ampeg SVX mi se pare o investitie excelenta pentru orice home/project studio, un sunet de bas coerent si asezat fiind dificil de obtinut doar printr-un simplu DI, iar amplificatoarele de bas cu adevarat bune nefiind de gasit chiar pe toate gardurile pentru a putea fi microfonate.

Desi nu dispune de acea doza completa de realism si “viata” pe care ar avea-o un amplificator adevarat microfonat si nici de “haraitul” analogic al unui Sansamp, Ampeg SVX ofera o serie de optiuni de modelare a tonului pornite de la cele mai folosite amplificatoare Ampeg: B15R, SVT4 Pro, SVT4, samd; fiecare dintre acestea are un feel propriu, pe care il poti testa in timp real in mixaj, pentru a vedea care este cel mai adecvat. In cazul in care dispui de o placa audio care-ti permite monitorizarea software in timp real la o latenta foarte mica, il poti folosi si in mod direct, in timp ce se inregistreaza – mare parte din basisti se vor bucura de calitatea tonului, implicit vor canta/inregistra mai bine.

Alte avantaje includ posibilitatea de reglare a nivelului de sunet ambiental, util anumitor mixaje (e necesara grija la pozitionarea plugin-ului pe un canal stereo, sunetul ambiental generat de catre acest plugin fiind stereo), precum si posibilitatea de inserare al anumitor efecte – un chorus mai mult sau mai putin finut pe o chitara bas poate face considerabil de multe, de exemplu.

Softube Metal Amp Room

MetalAmpRoom_ScreenshotRight

Pentru chitari distors, mi se pare cea mai adecvata varianta disponibila la ora actuala. Este primul simulator de amplificator cu care consider ca am scos rezultate apropiate de realitate cand este vorba de distors de chitara.

Dispunand de o serie de amplificatoare “clasice” modelate, precum si de posibilitati variante de microfonare (apropiat/departat, sec/ambiental, samd), acesta iti ofera un numar de variante de ton aproape nelimitate de concepere a unui ton care sa fie potrivit mixajului in lucru.

O utilizare mai putin evidenta este urmatoarea: in cazul in care totusi ai un amplificator de chitara adecvat pe care iti doresti sa-l inregistrezi ca atare, poti cu ajutorul unui DI sa inregistrezi simultan si semnalul de chitara curat, de care sa te folosesti ulterior cu ajutorul Metal Amp Room-ului, pentru a “dubla” chitara si a umple unele goluri din mixaj.

Un amplificator de chitara

LG20R

Indiferent daca este vorba de un amplificator chitara de 15W destinat strict studiului sau de ceva mai serios, un amplificator de chitara microfonat cu un banal SM57 poate sa iti ofere o serie ridicata de posibilitati de imbunatatire a mixajului.

Cea mai simpla dintre ele este legata de ideea anterioara de completare a tonului unei chitari prin reamplificarea semnalului curat inregistrat printr-un DI – inregistrarea printr-un amplificator ii va oferi acea doza suplimentara de realism, datorita reflectiilor primare naturale pe care acesta le capteaza. Poti incerca si variante mai neortodoxe, fiind vorba strict de un ton de completare: inregistrarea intr-o baie sau intr-un hol larg, microfonarea de la distanta mare, utilizarea unui condenser, samd.

Deasemenea, un amplificator de chitara poate fi folosit si pentru adaugarea unui plus de realism sau ton si sintetizatoarelor sau samplerelor, in special cand este vorba de tonuri de Rhodes Piano sau de alte instrumente clasice cu clape, oferind acel “grunge” pe care ne-am obisnuit sa-l auzim pe inregistrari si la care marea majoritate a claviaturilor esueaza lamentabil. Ramane doar sa imbina sunetul microfonat cu sunetul direct si voila!

Outro

Daca aveti si alte idei simple si usor de pus in practica pentru imbunatatirea paletei de culori disponibile in timpul mixajului si al inregistrarii, vedeti ca exista o casuta de comment-uri mai jos. J

Mihai Toma

18 comentarii la „Software si hardware util intr-un studio (digital)

  • 26 octombrie 2010 la 6:00 pm
    Permalink

    Sculele prezentate vizează genul rock. În România predomină totusi altceva si, as spune că practic singurele scule cu adevărat utile în orice studio pentru orice gen sînt egalizatoarele si compresoarele, hardware sau software.

    Reaper merită într-adevăr toată atentia dar personal consider că poate chiar mai mult merită atentia un plugin cu totul exceptional cu care, doar cu el si cu Reaper poti mixa la orice nivel, orice gen, si mă refer la Nebula, care intră în aceeasi categorie de „ieftin si bun” (mai degrabă superlativ), si care oferă mult mai mult decât orice platformă (inclusiv cele cu dsp-uri) de efecte pe care o cunosc.

  • 27 octombrie 2010 la 8:07 pm
    Permalink

    Cele mai importante elemente (minimul) din perspectiva mea pentru un „studio” sunt:

    -Un computer decent -> bun -> „avion”!!!
    -Tratament acustic!!!
    -O interfata audio decenta
    -1-2 perechi de monitoare bune!!!
    -1-2 microfoane bune (+stativ, shockmount si popfiltru)
    -Preamp bun (daca exista pe interfata audio si e decent, merge si asa)
    -Casti bune sau macar decente
    – Cabluri bune! (neaparat)
    -Spatiu dedicat
    -Hard Disk-uri (plural – sa existe si back-up)
    -Vointa si Pasiune
    -Partener intelegator (sotie, prietena, sot, etc.)

    Acestea se pot imputina sau inmulti in functie de tipul studio-ului (productie/mixaj/mastering/recording/”universal”).

    *Nota: Probabil ati observat ca nu am spus nimic de DAW sau software, pentru motivele evidente. In Romania probabil 1 din 10 de oameni cu computer a avut cel putin un „program de facut muzica” instalat fara licenta originala.

    Chestii aditionale exista destule, iar omul cu pasiune si talent poate face un material bun si cu basics-urile.

    Noroc!

  • 28 octombrie 2010 la 11:33 am
    Permalink

    PS: Sorry ca am fost off topic mai devreme, la bucata asta de articol. Postul meu anterior era mai pe general.

    Ca plug-in-uri care imi plac si le folosesc:

    -Softube (cam tot ce au scos baietii).
    -Fabfilter Pro-Q (my go-to EQ)
    -Lexicon PCM Native
    -Relab LX480
    -Sonnox
    -Sonalksis Free-G (primul in lant)
    -Soundtoys Echoboy (excelent)
    -Readelay
    -Nudge (nu il cautati pe net copii…e functie din DAW)
    -Waves RBass
    -Waves DeEsser si RDeEsser
    -PSP EQs
    -Waves SSL, API si V-Series.
    -SPL Vitalizer, Transient Designer
    -Nomad Factory E-Tube Tape Warmer
    -URS Saturator
    -Waves L2, L3, C4
    -Cytomic – The Glue
    -Antares Autotune si Celemony Melodyne
    -Stillwell Rocket si 1973
    -Sugarbytes Artillery
    -Bootsy – Ferric TDS (FREE)
    -URS Console Compressors (din ce in ce mai putin)

    La momentul acesta, e trist, dar adevarat, nu am un plug-in care sa ma multumeasca la capitolul distors:
    -Cand am nevoie, folosesc Waves GTR si BBE Stomp.

    Nu am mentionat Nebula, deoarece, din pacate am o fobie in a-l folosi…mi-a blocat Reaper-ul de cateva ori.
    Imi place cum suna, dar…la momentul asta nu il pot utiliza. Poate pe viitor.

  • 28 octombrie 2010 la 2:02 pm
    Permalink

    Nu stiu dacă si versiunea free îi la fel de des updatată ca si cea plătită dar as încerca ultima versiune în locu tău. La mine este extrem de stabil în Reaper (si pe win si pe osx), iar mai nou si în Logic.

  • 28 octombrie 2010 la 5:02 pm
    Permalink

    Am varianta de la CM (Computer Music) care venea cu DVD-ul din revista.
    Voi incerca totusi si varianta Free si mai apoi probabil si cea platita.

  • 29 octombrie 2010 la 1:52 pm
    Permalink

    Dacă nu mă însel varianta aia foloseste motorul din Nebula 2, acum e la v3, mult optimizat si cu alte briz brizuri.

  • 29 octombrie 2010 la 4:39 pm
    Permalink

    Nebula 3 zice ca e.
    Oricum imi iau azi sa instalez Nebula 3.

  • 1 noiembrie 2010 la 4:48 pm
    Permalink

    salut , as vrea sa stiu cum se face sa tragi voci in reason 5 …ca am vazt intr-o piesa demo ca era un negativ cu voce pe el … Alex ai vreun id de contact pt ca am mai multe lucruri sa te intreb …

  • 2 noiembrie 2010 la 5:25 pm
    Permalink

    Salut.
    Daca vrei sa tragi voci in Reason 5 poti doar in samplere, prin functia de live-input.
    Dar daca vrei sa tragi voci ca in alte programe, gen CoolEdit Pro, Cubase, Sonar, Reaper, etc. atunci vei avea nevoie si de – ReCord –> (tot de la Propellerheads).

    Reason 4 nici macar nu iti permitea sa inregistrezi in vreun fel.

    Intereseaza-te si de tehnologia ReWire… si sa cuplezi Reason cu un alt DAW.

    Numai bine,
    Alex.

  • 3 noiembrie 2010 la 12:40 am
    Permalink

    Ms Alex…

  • 5 noiembrie 2010 la 2:54 am
    Permalink

    Multe mii de euro ai băgat în pluginurile alea 😀

  • 6 noiembrie 2010 la 4:12 am
    Permalink

    Vorbesc din perspectiva cuiva care chiar are pluginuri cumpărate în valoare de multe mii de euro, am fost unul dintre primii care au avut md3 în România (numa el costa un pic peste 1000) si pachetul Native Instruments Komplete, chiar când a apărut (tot 1000) si Logic 7 (… 1000 😀 ) si multe altele. Să văd acum că toată lumea are Lexicon e un pic… indiscret

  • 7 noiembrie 2010 la 2:30 pm
    Permalink

    Treaba asta cu Lexicon`u , poate fi nasol doar din punctu de vedere al producatorului, parerea mea. La urma urmei in Romania daca din 100 de ‘ muzicieni’ 90 il au, foarte probabil ca numa 10 din aia 90 il si stiu folosi/aprecia. Si din aia 10 numa 2-3 ajung sa faca bani din muzica(si probabil nici banii aia nu vor ajunge valoarea plugin`elor). Iar daca cineva reuseste `sa sparga` cu un hit.. ala o sa` si permita sa ii rasplateasca si pe cei de la Lexicon , cumparandu-le pack`u, pentru ca foarte probabil isi va continua cariera la un nivel mai inalt, etc.
    Oricum, pana cand nici macar windows`uri originale nu sunt pe PC` urile din tara asta nu stiu cine ne-ar pretinde sa avem softuri de muzica de 2000 de E originale. 🙂
    Stiu ca nu e corect ceea ce spun , dar asa sta treaba in 2010 / digital world.

    P.S: +1 pt FabFilter ProQ (si pt mine e favoritul)

  • 9 noiembrie 2010 la 7:21 pm
    Permalink

    Ideea era măcar să ne abtinem de la a ne da mari dacă sîntem cu musca pe căciulă. A continua în spiritu ăsta mi se pare un pic penibil.

  • 24 decembrie 2010 la 11:27 am
    Permalink

    Nebula 3 zice ca e. Oricum imi iau azi sa instalez Nebula 3.

  • 6 ianuarie 2011 la 12:06 pm
    Permalink

    poate cineva sa ma ajute cu o parere. eu folosesc o gramada de VST’uri tinind cont ca nu-mi permit sa acchizitonez echipamente hardware, am o placa de sunet E-mu 0404 pci, singurul lucru care as putea sa imbunatatesc este PC-ul dar
    CE ANUME la el, e un dual core la 2,4 cu 4 gb ram si tot timpul pacaie la cateva acorduri din VST-uri, nu stiu ce sa fac , poate nu mi-am setat bine placa , o tin mai tot timpu la 96kHz in setarile ableton .deci nu stiu care e problema.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.