Test monitoare audio: Adam A7 – Focal CMS 50

Se iau 3 perechi de urechi deprinse cu sunetele de prin studiouri si 2 perechi de monitoare. Si 6 ore dintr-o zi. Plus o camera de apartament total neadecvata.
Ce iese?! O mare indecizie!
Mai ales atunci cand ai de a face cu 2 perechi de monitoare care se completeaza aproape perfect pentru lucrul in studio.

Focal CMS 50

Focal CMS50

Cand le-am scos din cutie eram singur, si prima mea reactie a fost: „LE VREAU!”. Noroc ca nu am gasit mobilul imediat sa-l sun pe Florin, asa ca sentimentul s-a stins destul de repede, tinand cont ca la aprofundarea reactiei mi-am amintit ca bugetul meu nu prevede asa ceva…
Am tras cabluri de la synth-uri si de la laptop si am ascultat de la MicroX si Evolver la mp3 si flac-uri.
Si am ramas la prima idee.

Adam A7

Adam A7

Evident, ca nu m-am putut abtine si le-am desfacut fara sa ii mai astept pe Marius si pe Adi.
Aceleasi cabluri, acelasi surse: sunet rece, clar, taios – prima impresie. Mi-am zis in continuare ca vreau Focal-urile…
Dar parca ma atragea „ceva” si la Adam-uri… Hmmm…

Si au venit si celelalte perechi de urechi, care au adus si setul de sunete de test: toata gama de frecvente, de la 20 Hz la 20 KHz, plus sunete roz, defazate, fazate s.a.md.
Si a inceput distractia!
Daca timpul pentru asa ceva il prevazusem pe undeva pe la 2 ore, am ajuns ca intr-un final de 6.30 ore, sa fortez nota si sa ii dau afara pe invitati.
Ca sa raman singur, doar eu, cu monitoarele, desigur 😀 nu din alte motive!

Am testat frecventele mai intai pe Focal CMS 50. Care au raspuns de la cap la coada pe toata gama de frecvente. Sunetul redat este cald, putin ‘boxy” cum zice Marius – adica asa, cam ca de cutie. Si cam asa si este.
Dar scot atat de bine in evidenta vocea din piesele ascultate [mai putin in Carmina Burana – unde nu s-a putut distinge cu aceeasi claritate textul ca la piesele pop-rock], incat ai impresia ca Rihana, Nightwish sau Tracy Chapman iti canta la ureche, langa tine.
Basul este calm, profund si nu distorsioneaza la volum mare. Inaltele sunt prezente dar nu exceleaza, incadrandu-se la ceva obisnuit.
Asadar, Focal CMS 50, iti reda o muzica frumoasa, un pic „cosmetizata”, dar umana, foarte apropiata de suflet si de conditia noastra de muritori.
Le consider foarte potrivite pentru genurile de muzica in care vocea este importanta [hip-hop, pop-rock etc].
Minusuri: nu ca minus, dar ca si scapare din partea producatorului: potentiometrle de volum sunt la nivelul cutiei si nu au gradatii. In schimb sunt granulate si se pot regla in trepte – ceea ce poate fi un dezavantaj. Mai mult, la una dintre boxe, au uitat sa puna bilele pentru granulare, asa ca mergea ca uns!

A venit randul Adam A7. Care au raspuns corect doar intre 25-31 Hz pana la 19 KHz. La 20 Khz a trebuit sa schimb locul in care stateam, sa intorc capul si sa sesizez ceva-ceva..
Insa, senzatia pe care o ai atunci cand asculti Adam A7 este una de LIVE. Duffy, Jarre, Kraftwerk, Michel J. iti canta live in your living room – cu toata echipa de instrumentisti, ingineri de sunet si baietii de la lumini!
Suna atat de clar si de patrunzator, chiar daca pe gama medie nu ai zice ca te incanta la prima auditie – sunand rece [desi se poate echilibra acest aspect din EQ-ul de pe spatele lor], incat stii exact ce trebuie sa faci la muzica ta. Adam A7 este o pereche de monitoare care nu te minte. Iti spune verde in fata acolo unde gresesti.
Iar twiterele de inalte, Marius le considera ca fiind de pe alta planeta. Si nu greseste deloc! Inaltele sunt atat de clare si de… inalte! ca eu, personal, nu am mai auzit un raspuns atat de bun pe aceste frecvente in muzica testata pe alte monitoare.
Adam-urile imi par foarte potrivite pentru muzica electronica [instrumentala], unde fiecare parte instrumentala trebuie sa se auda clar, ca frecventele sa nu se suprapuna si sa iasa „ciorba” si pentru genurile muzica unde fiecare parte trebuie sa se exprime clar.
Minus: desi producatorul a admis ca la o serie exista problema de eroare la gradarea potentiometrelor de volum, asta nu ma incalzeste cu nimic, eu trebuind sa stau cu urechea ciulita si cu ochii pe gradatii ca sa pot aduce volumul la acelasi nivel pe ambele monitoare, unul dintre ele suferind acest prejuduciu. Desigur, la volum maxim, una se aude mai tare decat cealalta… Stupid.

focal_MIPA_graphic

Concluzia finala: daca la testul frecventelor Adam-urile nu au raspuns atat de mine ca si Focal-urile, si la prima auditie Focal-urile m-au fermecat, in schimb, dupa orele [si apoi zilele] de ascultare, m-am indragostit iremediabil de Adam A7! Iar Focal-urile au ramas pe locul 2. Pentru mine.
In schimb, daca Marius venise cu ideea sa plece cu una dintre perechi, iar eu si Adi, credeam cu tarie ca va pleca cu Adam-urile, la plecare a luat Focal-urile! Cu mentiunea ca am sunat la SoundCreation si am rezervat si Adam-urile pentru el!

Sunt 2 perechi de monitoare care se completeaza aproape perfect, dupa cum spuneam si care ar putea sa lucreze in felul urmator:
Adam A7 sunt excelente pentru compus si masterizat, prelucrat, mixat etc iar
Focal CMS 50 sunt potrivite pentru ascultarea rezultatului final, asa cum un end-user va asculta muzica pe sistemul sau.
Adam A7 este posibil sa te faca sa exgerezi cu mediile si joasele, daca camera ta si EQ-ul nu sunt in regula, Focal CM 50 te vor face sa fortezi inaltele – pentru ca nu au un raspuns atat de evident in muzica. De aici si ideea ca se completeaza reciproc. Mai mult, a investi in 2 perechi de monitoare, nu este nici „un pacat”: intotdeauna vei putea avea de schimb o pereche, intotdeauna vei putea avea un grad de comparatie. Si asta nu te va putea face decat mai bun in ceea ce faci in muzica: rezultatul final va avea sansa sa fie unul foarte bine echilibrat.

18 comentarii la „Test monitoare audio: Adam A7 – Focal CMS 50

  • 11 mai 2010 la 5:04 pm
    Permalink

    A7 nu coboară în nici un caz în zona 30Hz. Clar nu poate fi vorba de mastering la A7 si nici la CM50 în absenta unui subwoofer.

    Prelucrat si mixat da, într-o anumită măsură, dacă le cunosti foarte bine si mai ai si alte sisteme de referintă cu extensie în jos.

  • 11 mai 2010 la 5:09 pm
    Permalink

    Si cu toate astea, perechea pe care testul a fost realizat, a raspuns pe aceasta frecventa. Poate ni s-o fi parut noua… 😉

  • 12 mai 2010 la 1:11 am
    Permalink

    Salut!
    Avand perechea respectiva in magazin, pot spune:
    Cu siguranta vi s-a parut.

    Cea mai rezonabila explicatie ar fi ca erau noduri de camera, pe motivul netratarii acustice.
    Boxele vor reprezenta ceva la 30 de hertzi, insa nu liniar sau nici macar aproape de linie.
    Daca puneti un ton de 30hz si atat, dati monitoarele la maxim, veti simti basul, cel mai probabil, mai ales intr-o camera normala de apartament.
    La fel…se spune ca oamenii in general nu percep 20Khz, decat bebelusii, eventual. Eu personal am auzit 20Khz cum suna, doar a trebuit sa ridic volumul, ceea ce nu inseamna ca in circumstante normale as putea sa aud.
    Imi cer scuze daca mesajul meu pare putin prea direct si ostentativ, dar este tarziu si mi-e tare somn.

    Toate respectele mele pentru articol si pentru Alba Ecstasy (super om).
    Adam A7 sunt exceptionale, si pe mine m-au fermecat, de aceea astept A7X care se presupune ca sunt inca un pas spre „perfectiune” fata de A7.

    Toate cele bune,
    Alex Muntean.

  • 12 mai 2010 la 10:34 am
    Permalink

    @Alex: Uffff….
    Atunci musai trebuie sa le mai aud inca o data… si inca o data 😀
    Un motiv in plus sa le iau 😀
    Majoritatea celor care le vor cumpara nu cred ca vor avea mult tratament in camera, asa ca vor auzi si ei ce am auzit si noi 😀
    Am ascultat Adam A7x: in conditii total nepropice [un loc neinspirat pentru a testa o pereche de boxe pe care ai vrea apoi sa le cumperi]. Asa ca nu pot decat sa astept sa le ascult in liniste. Sa speram ca seria noua sunt mai bune, nu cum se petrece cu filmele, cand partea a2a e mai proasta decat prima parte :D.

    @Omu: In aria aceasta de pret, sustin in continure ca Adam A7 sunt bune pentru ceea ce am spus: articolul este targetat si nu se adreseaza celor care vor sa infiinteze un studio profesional unde prezenta spectrului intreg de frecvente este obligatorie, ci se adreseaza celor care atunci cand vor sa faca muzica, masterizare, mix – se uita de 10 ori in portofel. Ca si mine, de altfel.
    Sunt in continuare adeptul ideii de a achizitiona ceva cat mai performant din start, pentru ca astfel eviti sa risipesti resurse [bani, timp etc] si nu afectezi calitatea produsului final [e o regula pe care am invatat-o ca manager].
    Dar atunci cand nu ai cash, incepi cu orice. Iar Adam A7 nu sunt chiar „orice”. Pentru inca foarte multi reprezinta un efort sa scoata din buzunar banutii astia. Iar ele suna foarte clar si prezent.

    Cand m-am reapucat de muzica, dupa cativa ani buni, primul synth a fost Novation XioSynth [luat chiar de la SoundCreation] si o pereche de boxe de calculator. Pentru ca nu am avut bani de mai mult.
    Pe parcurs [re]descoperi si [re]simti necesitatea unor echipamente mai performante: urechea se rafineaza, bunul simt devine acut, nevoia de a patrunde mai adanc in sunete creste.
    Asta inseamna evolutie. Intotdeauna incepi de jos. Ca sa poti ajunge sus. Sa fie un grafic frumos 😛

  • 13 mai 2010 la 4:45 am
    Permalink

    Nu sînt nici exceptionale, după umila mea părere. Ca entry level un sistem full range ok este Blue Sky Media Desk. CU sigurantă nu o să ai „surpriza” să ti se pară că auzi 30Hz, pt că îi auzi cu sigurantă.

    Dincolo de asta, pentru targetul vizat de articol nici nu se poate vorbi de mastering pentru că e un concept extrem de abstract si practica mi-a arătat cu prisosintă că sînt chiar oameni care deja lucrează în industrie si nu stiu ce este masteringul. Să nu ne avântăm atunci să folosim cuvinte mari la scule si pretentii mici.

  • 14 mai 2010 la 12:04 am
    Permalink

    Cool Alba!

    Cunosc oameni care isi fac proiectele acasa si nu au mai mult de niste monitoare de desktop Behringer, iar altii M-audio, unii maxim un Blue Sky EXO 2.1, doar pentru ca nu isi permit mai mult.

    Pentru acesti oameni si multi altii, Adam A7 sau A7X reprezinta o revelatie, un vis devenit realitate, o gaura imensa in buzunar.

    Insa pentru oamenii care vin de la K&H O300D, Adam S3A, Genelec 1032A, Blue Sky Big Blue sau Sat8+212,
    – Adam A7 sau Focal CMS50 par ca niste boxutze de birou unde totul pare mic si insignifiant.

    O „incercare” de a masteriza propriile proiecte, intr-un home-studio, se poate incerca pe Adam A7x, insa eu personal nu incurajez si nici nu recomand.
    Exista mastering semi-pro, chiar si online, pentru bani relativ putini.

    Toate cele bune,
    Alex.

  • 14 mai 2010 la 12:22 am
    Permalink

    Funny… am citit candva [acum vreun an jumate] pe un forum care era orientat pe teme audio, de la noi din Romania, unde cineva spunea ca a invatat sa faca masterizare chiar si pe o pereche de boxe slabe, dar ascultand o muzica bine realizata dpdv al masterizari. Cred ca era vb de niste inregistrari ale lui M. Jackson, care cica sunau bine. Sau cred ca mi-a zis un prieten de-al acelei persoane. Nu mai tin minte exact aceste detalii, dar mi-au ramas intiparite, pentru ca stiam ca acea persoana chiar se pricepe foarte bine la masterizare 😛
    Mie imi plac Adam A7. Dar prima iubire, sa nu uit, este Blue Sky 😛 EXO, ce-i drept, dar Blue Sky :))

    Acum… daca v-ati pus amandoi pe mine si ziceti ca nu se face masterizare pe Adam A7, apai n-am sa ma cert cu voi, ca voi stiti mai bine decat mine 😛
    Pe partea de masterizare nu am nici timp si nici alte resurse ca sa ma ocup. In prezent negociez cu un inginer de sunet sa se ocupe de proiectele mele! Care are si timp si nevoie de bani.
    offf…
    Somn usor!

    PS: Alex, saptamana viitoare o sa ne cunoastem [abia astept sa cunosc echipa SoundCreation], o sa fiu vreo 5 zile in Timisoara!

  • 14 mai 2010 la 12:25 am
    Permalink

    … mai si cu ce impresie buna ramasesem despre ele…
    😀

  • 14 mai 2010 la 1:16 pm
    Permalink

    Pai cu impresie buna si eu am ramas despre ele, chiar m-am indragostit initial, sunt excelente pentru tracking si mixing. Insa pentru mastering ai nevoie de altceva.
    Insa nu trebuie sa te cramponezi. Se poate face mastering si pe A7…important este inginerul din spatele monitoarelor.

    In fine.
    Concluzia este ca Adam A7 sunt niste monitoare care suna excelent, pline de detalii, suna mai bine decat altele cu pret dublu si mix-urile traduc bine pe sistemele din lumea reala.

    Cheers!

  • 15 mai 2010 la 3:35 am
    Permalink

    Chiar si inginerul, oricine ar fi el, trebe să audă ce este în zona primei octave si e de preferat să fie totusi în fatza monitoarelor 🙂

  • 18 mai 2010 la 2:08 pm
    Permalink

    Frumos spus. 😉 Subwooferul folosit cu multa grija si bun simt poate ajuta partial in directia respectiva.

    Toma

  • 18 mai 2010 la 6:17 pm
    Permalink

    Am încercat, chiar am încercat să lucrez si fără sub. Din păcate, în ciuda precautiilor, întotdeauna a rămas loc de surprize. Una e să te joci acasă si să zici că masterizezi, însă în momentul când lucrezi comercial nu îti permiti să ai astfel de surprize. Acolo e adevărata scoală si realitatea în ce priveste ingineria de sunet.

  • 13 iunie 2010 la 9:28 pm
    Permalink

    Am reusit sa ascult Adam A7X, in conditii nu tocmai pentru evaluari stintiifice, dar nici cele mai rele incat sa nu imi dau seama despre ce este vorba.
    Va spun cu toata sinceritatea ca m-au impresionat profund.
    Schimbarea este enorma, in bine (e putin spus).
    Desi wooferul este de aceeasi marime, raspunsul este mult mai echilibrat acum.
    Mi-au placut A7, insa acum nu le mai pot privi cu aceeasi ochi (urechi).

    Urmeaza pasul de a mixa ceva pe A7X sa vedem cum traduc pe alte sisteme.

  • 14 iunie 2010 la 1:16 pm
    Permalink

    E mai ok pe medii-înalte sau are aceeasi gen de stridentă marca Adam?

  • 15 iunie 2010 la 12:24 am
    Permalink

    Pentru ca la ora aceasta tarzie 00:21 nu am la indemana un termen mai bun sau o descriere mai detaliata, voi raspunde simplu:

    E mult mai ok, mult mai balansat per total. Iar ca o nota, datorita acumularii de bass in locul unde am ascultat, a trebuit chiar sa ridic tweeterele cu cate 1 dB (2 click-uri).
    Pur si simplu suna grozav.

    Nu sunt la fel de : tzâtzâite, daca intelegeti ce vreau sa spun.

    Numai bine,
    Alex Muntean.

  • 6 septembrie 2010 la 1:17 pm
    Permalink

    cu riscul de a parea putin carcotas, am sa fac cateva comentarii.
    nu cred ca testul facut este relevant atata vreme cat camera este complet netratata. si nici nu cred ca intr-o alta camera netratata aceleasi boxe se vor auzi la fel.
    cat despre raspunsul in frecventa la 20kHz, nu cred ca cineva mai aude ceva pe acolo in afara de distorsiuni si armonice cu frecvente mai jaose.

  • 6 septembrie 2010 la 1:20 pm
    Permalink

    revin cu o completare. daca este cineva din bucuresti interesant sa asculte a7x/a8x intr-o camera cat de cat ok se poate rezolva fara probleme. din pacate cu focal os a fie mai greu, poate gasim pe cienva care are o pereche disponibila.

    toate bune.

  • 14 martie 2011 la 10:42 pm
    Permalink

    stiu ca e foarte mare intarzierea, dar, Andrei, desi stau prost cu timpul, focal CMS50 am eu, plus A5X.
    daca vreodata o fi cazul si s’o putea, cu mare placere.
    Evident in Buc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.