Tratament acustic si/sau antifonare partea a III-a

4. Tratamentul acustic al problemelor ce apar pe frecventele joase.

Acum ca am descris (anul trecut, candva) care sunt problemele care pot aparea pe frecvente joase – ringing-ul modal generat de catre modurile camerei si inegalitatile de raspuns in timp si frecventa datorate undelor stationare, vom trece la metode de tratare ale lor.

4.1. Absorberele de banda larga (broadband absorbers)

Ce inseamna de banda larga? In principiu se refera la o absorbtie cu un coeficient acceptabil pe marea majoritate a spectrului de freceventa audibil. Cu partea de medii/inalte in general nu exista probleme, aproape orice material fiind adecvat acestui scop

– o patura, burete de densitate mica, samd.

Dar pentru a obtine o absorbtie cu un coeficient ajutator si de la 150Hz in jos, unde realmente apar problemele descrise mai sus, devine mai complicat.

Absorberele de banda larga sunt bazate pe principiul transformarii vitezei in energie termica, ducand la astfel la o scadere a amplitudinii vibratiilor. Viteza undelor sonore scade pe cat se apropie de o suprafata, in schimb presiunea creste – practic, in punctul de “coliziune” cu o suprafata solida viteza este nula, iar presiunea maxima. Din acest motiv, pornind de la ideea ca metoda acestora de absorbtie este bazata pe viteza, este indicata pozitionarea lor la o distanta oarecare de laturile camerei, pentru a beneficia cat mai mult de o viteza ridicata, care sa poata fi “absorbita”.

Deasemeni, pozitionarea lor in apropierea colturilor camerei este indicata, datorita “acumularii” de frecvente joase care se intalneste in aceste locuri. Pentru a da un exemplu practic, porneste un sistem audio cu un raspuns cat de cat OK in frecvente joase, si plimba-te prin camera. Vei observa ca raspunsul cel mai puternic in frecvente joase este de intalnit in apropierea peretilor, si in special in colturi – locul de intalnirii al podelei sau al tavanului cu doi pereti fiind cu predilectie afectat de acest fenomen, datorita nr. maxim posibil de laturi intalnit (3, intr-o camera paralelipipedica standard). Astfel, “cantitatea” de unde sonore care vor fi atenuate va fi maxima.

Variantele broadband absorberelor ar fi urmatoarele:

– o varianta comerciala, respectiv bass trap-uri pentru colturi formate din burete de densitate medie ar fi: Link

Alta varianta, dar nu destinata colturilor, ar fi BT-ul:  Link

Varianta DIY (do-it-yourself), descrisa mai jos.Varianta DIY este bazata pe vata minerala bazaltica (Rockwool, FRK, samd), de densitate medie (50-60kg/m3) spre mare (90-130kg/m3).

Fiecare dintre aceste densitati are avantajele sale – cea de densitate medie este un broadband absorber propriu-zis, avand o absorbtie maxima si pe frecvente inalte, dar mai scazuta pe joase. Este indicata in special in pozitiile care ajuta si la reducerea reflectiilor pe medii/inalte care pot influenta imaginea stereo la mixaj sau aparitia comb-filtering-ului si al flutter echo-ului.

vata poe colt 2

Cea de densitate mare tinde sa reflecte o parte din frecventele medii-inalte si inalte, punand astfel uneori probleme (sau, mai degraba, nerezolvand chiar atatea probleme cat s-ar putea), daca nu este pozitionata corect. De aceea, tinde sa fie deseori folosita in colturi, in principiu zone care nu produc reflectii primare deranjante mixajului sau inregistrarilor. Un alt avantaj al folosirii in colturi este faptul ca, datorita densitatii mari, precum si a eficientei maxime a pozitionarii, se consuma un minim de spatiu pentru un maxim de efect dorit – absorbtia frecventelor joase, in principiu.

vata pe colt

Multumim Real Traps pentru fotografii.

Luand in considerare faptul ca vata minerala bazaltica este un material destul de iritant, este indicata invelirea ei intr-un material “transparent din punct de vedere acustic”, pentru a nu lasa din fibre in aerul respirat si pe jos. Am pus ghilimelele pentru a fi cat mai clar ca nu ma refer la un material transparent dpdv. vizual (deci NU de folie de nylon e vorba). Un material transparent din punct de vedere acustic este un material care permite trecerea intregului spectru audio, fara a absorbi (sau absorbind partial inalte) si, mai important, fara a reflecta inapoi din unde, ducand la scadere a eficientei materialului acoperit (vata minerala, in acest caz). Variantele uzitate ar fi urmatoare:

– panza de sac (burlap)

Burlap

– materialul oferit de Guildford of Maine (GOM)

gom_sunstone

Si un link pentru mai multe detalii LINK

O metoda buna pentru a “identifica” un material transparent dpdv. acustic este urmatoarea: alege un material care sa nu fie lucios (care ar denota reflectivitatea la frecvente inalte), si sufla prin el. Daca aerul trece cu usurinta, atunci ai identificat un material adecvat – unul suficient de dens cat sa tina fibrele iritante inauntru, dar sa permita curgerea fara probleme a undelor sonore.

Mai este de mentionat un aspect – desi dpdv. estetic si al usurintei la manevrare cea mai simpla metoda de constructie al acestora este plasarea lor intr-un cadru de lemn, astfel se pierde o parte din suprafata de absorbtie (cea mascata de catre cadrul de lemn).Variantele de “ocolire” al acestui neajuns ar fi urmatoarele:

– cea promulgata de catre Real Traps, cu ale lor Mondo Traps:

– o varianta de construire al unui schelet subtire, exterior, si folosirea unor portiuni de gard de sarma pentru a “simula” cadrul, dar fara a masca materialul absorbant; din pacate, ideea este a mea personala (poate si a altora, dar nu sa stiu eu), si inca nu am apucat sa o pun in aplicare, implicit nu am o poza pentru a demonstra ideea

– o a treia varianta, destul de incomoda (din experienta personala), este cea dea inveli vata minerala ca o saltea intr-un cearsaf, fara a avea vreun material solid de sustinere; eficienta acestui absorbant de banda larga ar fi maxima, in schimb este destul de neplacut momentul in care te trezesti ca-ti cade in cap o bucata de vata minerala nu foarte stabil sprijinita pe perete

4.2 Absorberele cu membrana de rezonanta (panel absorbere)

Un al doilea tip de bass trap este “panel absorber”-ul, denumit ca atare datorita constructiei sale, cu un panou de rezonanta frontala, in general construit din lemn. Acestea au o serie de avantaje (dar si dezavantaje) fata de absorberele de banda larga: un efect mai pregnant pe frecvente mai joase, in schimb reflectivitate pe cele inalte.

basstrap

Principiul de functionare este urmatorul: in momentul in care o unda sonora din banda de frecvente adecvate ajunge la panou, acest va intra in rezonanta simpatetica. Energia “consumata” pentru a produce vibratiile panoului este atenuata, in loc sa fie reflectata in camera. Vibratiile sunt atenuate de catre panoul de vata minerala, astfel energia respectiva fiind convertita in energie termica. Varianta in care nu exista un material pentru atenuarea vibratiilor nu este de dorit – vibratiile sale intarziate ar genera un rezonanta neplacuta, destul de asemanatoare reverberatiei.

In poza de deasupra se observa faptul ca panoul de vata minerala nu atinge panoul frontal din lemn. Acest lucru este intentionat, si ofera o eficienta considerabil crescuta fata de pozitionarea vatei minerale lipita de panou. Daca ar fi lipite, practic masa “panoului frontal” (dublat cu vata) ar fi considerabil mai pare, iar acesta nu ar mai putea vibra liber. Cu toate acestea, cel mai eficient este folosirea unei distante minime posibile intre acestea doua, asigurandu-ne in aceleasi timp ca nu se ating.

Acest tip de absorbere ar trebui sa fie etanseizate, din urmatorul motiv: daca exista o portiune de aer prin care aerul poate iesi din “incinta” creata (la imbinarile dintre panoul frontal si laturile sale, de exemplu), presiunea membranei de lemn va emite undele prin respectiva deschizatura, in loc sa fie atenuate de catre vata minerala, scazand astfel considerabil din eficienta sa.

Fiind un absorber bazat pe presiune acustica (nu pe viteza), asupra sa nu se aplica o parte din metodele de pozitionare mentionate la capitolul anterior – de exemplu, pozitionarea la o distanta de perete este total nefolositoare, chiar defavorabila. Astfel, daca se doreste pozitionarea acestora intr-un colt (care ramane un loc de electie pentru astfel de absorbere), se vor plasa cate doua (in forma de L) pe colt, pentru a beneficia de o cat mai mare absorbtie per suprafata – respectiva pozitie este si una de presiune maxima, ducand astfel la o eficienta cat mai buna.

Fiind reflective la frecventele medii/inalte, panel absorberele tind sa nu aiba cum sa fie “prea multe”, dintr-un anumit punct de vedere – spre deosebire de absorberele de banda larga, nu au cum sa inchida in mod neplacut raspunsul unei camere pe frecvente medii si inalte. De luat in considerare totusi si faptul ca exista puncte in care este de dorit o absorbtie pe intreaga banda de frecvente – din acest motiv, folosirea acestor doua tipuri de absorbere in conjunctie este varianta cea mai indicata, fiecare avand atuurile sale.

4.3 Rezonatoarele Helmholtz

Un al treilea tip de tratare al problemelor ce pot aparea pe frecventele joase este rezonatorul Helmholtz. Spre deosebire de absorberele de banda larga, acestea sunt concepute pentru a oferi o absorbtie chiar si pe frecventele foarte joase, dar de o latime foarte mica de banda. Principiul de functionare este bazat pe principiul cavitatii rezonante – un exemplu simplist al acestui principiu este sunetul rezonant pe care il scoate o sticla atunci cand este suflat in varful ei.

In practica, un rezonator Helmholtz consta dintr-o incinta inchisa, conectata la exterior printr-una au mai multe deschizaturi inguste:

helmholtz-resonator1

Desi banda de frecventa afectata de catre absorbtie poate fi largita prin umplerea incintei cu un material absorbant (vata de sticla, de exemplu), sau prin folosirea mai multor cavitati de dimensiuni diferite, rezonatoarele Heimholtz raman in continuare absorbere cu o banda de frecventa ingusta.

Mai jos aveti un calculator cu ajutorul caruia puteti calcula frecventele influentate de catre un rezonator Helmholtz cu cavitati circulare, in functie de dimensiunile folosite:

Calculator Helmholtz

Din variantele practice de rezonatoare Helmholtz, amintim:

– varianta cu cavitati create cu ajutorul unor fasii de lemn

pan_fentes

– varianta cu cavitati circulare de multiple dimensiuni

pan_aleatoire

Trecand peste eficienta ridicata pe frecvente foarte joase a acestui tip de absorber, ramane de luat in considerare banda sa redusa de frecventa – de aceea nu exista posibilitatea folosirii singulare a acestui tip de absorber intr-o camera. Astfel, cel mai des intalnita este folosirea lor pentru tratarea freceventelor modale dominante ale unei camere, asa cum au fost descrise in capitolul anterior, in conjunctie cu absorberele de banda larga si cu panel absorbere.

Si astfel am ajuns si la finalul acestui capitol, urmatorul descriind metodele de tratare ale problemelor ce pot aparea pe medii/inalte. Ordinea acestora nu este aleatorie – consider raspunsul inadecvat al camerei pe frecventele joase ca fiind unul din cele mai dificile probleme de atacat, si cu o posibila influenta indirecta si asupra raspunsului pe medii/inalte, motiv pentru care acest capitol a aparut primul. Pana data viitoare, cand ne vom ocupa mai pe larg si de frecventele medii si inalte, numai bine.

Mihai Toma

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.