Cum sa fac muzica electronica -I-

Disclaimer: Articolul de fata se adreseaza celor care doresc sa compuna muzica electronica dar sunt la inceput de drum si nu stiu ce echipamente sau programe software sunt necesare pentru aceasta.

Inainte de toate se presupune ca ai ureche muzicala si simtul masurii [atat la propriu cat si la figurat :)]. Daca nu ai aceste doua aspecte foarte importante… va fi un pic mai greu! Chiar daca pasiunea si dorinta de a compune muzica sunt mari, absenta „urechii muzicale” va face foarte greu crearea unui aranjament muzical, luandu-ti mai mult timp sa gasesti notele muzicale pe clapele unui keyboard… Dar nu te lasa: si Bethoven a asurzit catre sfarsitul vietii sale dar asta tot nu l-a impiedicat sa compuna!

Fiecare gen de muzica electronica presupune setup-uri destul de diferite. Nu voi analiza si nici nu voi expune toate genurile de muzica electronica pentru ca nu asta mi-am propus si in plus, nici nu cunosc toate genurile. Dar voi tine cont de cele mai cunoscute genuri si voi aborda subiectul prin prisma mai multor necesitati in functie de ce aveti in minte.

Spunem „setup” la intreaga dotare a unui home studio care ne poate ajuta in crearea, masterizarea si ascultarea rezultatului final.

Voi incepe cu ceea ce este mai usor de achizitionat si consider ca este echipamentul cel mai important pentru inceput:
1. Calculator dotat cu un procesor puternic care sa faca fata solicitarilor, suficienta memorie RAM cat sa nu se „inece”, o placa video care sa permita rularea graficii programelor noi care cer resurse, un hard disk cu capacitatea mare de stocare – pentru ca majoritatea DAW virtuale salveaza fisierele cu atasamente de tip wave, care ocupa mult spatiu pe hard disk. Si nu in cele din urma o placa de sunet performanta, dar despre care vom vorbi la timpul potrivit.
De ce spun ca calculatorul este piesa cea mai importanta pentru inceput?
Din urmatoarele motive:
a. Cand esti la inceput este posibil sa ai un buget restrans si atunci, pentru inceput te poti folosi de calculator si o clapa MIDI cu care sa controlezi anumite programe de facut muzica [VSTi-uri].
b. Chiar daca bugetul permite cumpararea de sintetizatoare si /sau alte echipamente, intreaga operatiune de inregistrare, masterizare si finisare – finalizare a unei piese se desfasoara cu ajutorul calculatorului. Asta daca nu vreti sa inregistrati pe banda magnetica tot!
c. Reascultarea unei piese [dupa inregistrarea ei] de mai multe ori, va va ajuta foarte mult sa observati eventualele greseli, lipsuri etc si astfel sa o perfectionati sau sa va perfectionati tehnica.

2. Claviatura [clapa][controler] MIDI. Conectata la calculator [prin USB – de cativa ani incoace] permite controlarea sunetelor generate de VSTi-uri [fie integrate intr-un sequencer virtual fie stand alone], asa numitele sintetizatoare virtuale. Se gasesc o multime pe net: gratuite, demo sau cu bani. [Este suficient sa dati o cautare gen: „sintetizator virtual, slots online programe de facut muzica”, „VSTi” etc si veti gasi tone. [Gasiti o multime si pe acest site.] Cu cat claviatura este mai performanta [ceea ce inseamna multe fadere, butoane, pitch band /mod wheel, display, after touch etc], cu atat mai usor va va fi sa controlati setarile unui instrument virtual fara sa va ajutati de tastatura sau de mouse, lasand mainile sa faca ceea ce trebuie: sa cante! Ce recomand: E-MU, Edirol, iCON, M-Audio.

3. Placa de sunet. O placa de sunet performanta va permite controlarea sunetelor fara ca acestea sa aiba intarzieri [latenta] din momentul in care apasati o clapa ca sa generati sunet; placa de sunet este cea care da calitate si acuratete sunetului. Ultima placa de sunet pe care am testat-o a fost iCOn Cube PRO si am fost foarte incantat de calitatea si pretul ei.

4. Sistem audio de monitorizare a sunetului [boxe profesionale, monitoare de studio] sau casti. Atata timp cat nu veti avea un sistem de monitorizare performant si sunteti la inceput, va fi foarte greu sa echilibrati intregul aranjament muzical sau sa creati sunete care sa redea fidel ideea, fara distorsiuni si cu o textura placuta urechii. In momentul in care am cumparat monitoarele Blue Sky Exo 2.1 a trebuit sa refac o mare parte din sunete si compozitii, observand nereguli de la echilibrarea volumului pe canale [track-uri] pana la lipsa de acuratete a sunetelor. Asta pentru ca o pereche de boxe obisnuite nu poate reda intreaga gama de frecvente ce compune un sunet. Eu folosesc Blue Sky EXO 2.1 si sunt mai mult decat multumit de ele. Recomandari: in functie de buget si de genul de muzica pe care vreti sa-l abordati.
In cazul in care bugetul nu permite sau vecinii sunt prea sensibili la un volum mai puternic, puteti folosi casti, de asemenea, dedicate creatiei muzicale. La alegerea unei perechi de casti trebuie sa urmariti cel putin 2 aspecte de ordin tehnic: sa fie comode, lejere pe urechi si sa aiba un cablu lung [recomand nespiralat]. Daca ele sunt dedicate unui setup de home studio [deci profesionale] nu e cazul sa va bat la cap cu detalii tehnice. Marci recomandate: Audio Tehnica, Sennheiser, iCON.

5. Microfon. Un microfon va ajuta sa introduceti voce in compozitiile voastre, pe care apoi sa o prelucrati corespunzator. Aceasta parte este trata intr-un articol special despre microfoane, deoarece necesita o atentia amanuntita, fiind una dintre cele mai sensibile operatiuni. Personal nu mai folosesc voce in compozitiile mele, dar daca o voi mai face, voi achizitiona un sintetizator cu vocoder incoporat [Korg KP3 are o asemenea functie /posibilitate, l-am avut dar nu l-am folosit astfel. Alte sintetizatoare cu vocoder integrat: Korg MicroKorg, Korg R3, Alesis Micron, Korg MS2000 – preturi de pana in 2600 lei si potrivite crearii de voci cu efecte deosebite, pentru muzica electronica].

6. Sintetizatoare [orga electronica, keyboard, pian digital, sintetizator cu aranjor – sau cum mai vreti sa ii spuneti! – desi cele enumerate sunt instrumente diferite]. Aici din nou, ne lovim de buget si de genul de muzica abordat. Exista o gama imensa de sintetizatoare hardware, fie ele analoage sau digitale, cu aranjor [sequencer] integrat, sau doar cu banci de sunete si /sau ritmuri. Nu exista recomandari aici, ci doar preferinte si optiuni. Personal studiez cateva luni bune pana sa cumpar ceva, pentru ca instrumentul acela sa inglobeze cat mai multe dintre optiunile pe care le prefer [deh, bugetul, dupa cum ziceam!]. Cititi review-uri, intrebati comerciantii, prientenii, cunoscatorii s.a.m.d. dar nu va pripiti in cumpararea unui doar pentru ca va place cum arata sau… whatever!. Youtube-ul este plin de astfel de review-uri asa ca nu va sfiiti si analizati. Aveti aici o lista cu un top al celor mai bune 10 sintetizatoare de-a lungul vremii.

7. Masina de ritmuri [machine drum] si de bass. Daca sintetizatorul ales nu are inglobat o parte ritmica, atunci veti avea nevoie de una pentru a adauga mai multa ritmicitate si dinamism piesei. De la excelentele grooveboxuri de la Roland [seria MC] si renumitele serii TB si TR si pana la cele mai nou aparute gadgeturi in materie de ritmuri si linii de bass si secvente muzicale [sequencere], un astfel de modul programabil ajuta in crearea tonurilor de tobe si a ritmului. Puteti sa alegeti dintre marcile: Roland [MC-, TR-, TB-], Korg [Electribe], Elektron, Quasimidi Polymorph sau Revolution si multe, multe altele…

va urma

by Alba Ecstasy

7 comentarii la „Cum sa fac muzica electronica -I-

  • 19 ianuarie 2010 la 12:01 am
    Permalink

    Dacă cineva nu are ureche muzicală şi simţul măsurii (acestea în mod cumulat), recomand ca nici să nu se apuce de compus muzică sau cântat. Mai bine se orientează spre alte îndeletniciri. Este mai bine pentru el, dar şi pentru cei din jur.
    În ceea ce îl priveşte pe Beethoven, nu cumva să creadă cineva că nu a avut ureche muzicală, sau că şi-a pierdut auzul pentru că a surzit … el a avut un auz intern foarte dezvoltat ceea ce înseamnă că el auzea compoziţiile sale în gând, putând să redea totul în scris pe portativ. A fost un geniu!

  • 19 ianuarie 2010 la 12:08 am
    Permalink

    Aceeasi recomandare am vrut sa o fac si eu, dar apoi m-am gandit: o pasiune foarte puternica poate totusi prin perseverenta si munca asidua [in acest caz sisifica] sa scoata la iveala calitati nebanuite ale unui potential latent.

    Inca nu cunosc astfel de cazuri :D. Pana atunci, totusi, sa nu impiedicam oamenii sa-si urmeze visurile; cu o singura completare: la casti oameni buni, la casti… 😀

  • 19 ianuarie 2010 la 10:15 am
    Permalink

    In altă ordine de idei, mi-a placut articolul și abia aștept partea a II-a.

  • 19 ianuarie 2010 la 11:06 am
    Permalink

    Multumesc pentru apreciere!
    Am urmarit sa scriu mai pe limba unui incepator, pentru ca imi amintesc ca la inceput pierdeam mult timp citind articole scrise „academic” iar apoi cautam termeni tehnici pe net…
    Partea a2a vine curand!

  • Pingback: Instrumente muzicale – O lume fata limite! Despre muzica, echipamente audio, articole de specialitate, DIY » Scurt ghid de inregistrari pentru incepatori, partea a II-a

  • Pingback: Instrumente muzicale – O lume fara limite! Despre muzica, echipamente audio, articole de specialitate, DIY » Cum sa faci muzica electronica -II-

  • 14 septembrie 2011 la 7:26 pm
    Permalink

    Am urechie muzikala foarte buna,ami place sa mixez muzika,dar ami trebuie ajutor de ce as avea nevoie, 0755174324 astept sfaturi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *