Scurt ghid de inregistrari pentru incepatori

Postat de on ianuarie 18, 2010

Scopul acestui ghid este de a face o scurta introducere in domeniul inregistrarilor, pentru cei aflati la inceput de drum, si isi propune sa dea cateva indicatii practice, de mica amploare, pe care eu personal as fi preferat sa nu fiu nevoit sa le invat pe propria-mi piele. Asadar, sa incepem.

Care este primul lucru de care ai nevoie a inregistra un instrument sau o voce (eliminam claviaturile si samplerele hardware in prima faza)? In primul si in primul rand, de un microfon.

Microfoanele

… sunt de mai multe tipuri, dupa metoda de preluare a sunetului: dinamice, condenser sau ribbon. In acest ghid, ne vom ocupa doar de cele dinamice si condenser.

SM58 AUDIOTAT2050

Microfon Dinamic Microfon Condenser

Pentru a generaliza, diferentele de baza dintre acestea ar fi urmatoarele: cele dinamice au un raspuns mai greoi si mai putin cristalin, spre deosebire de condensere care ofera o reproducere mai reala si fidela a sunetului captat; in schimb, sansa sa preia din sunetul (mai mult ca sigur neplacut) camerei este considerabil mai mica la dinamice.

Sunetul camerei… o prima paranteza a acestui articol. Desi poate fi placut sa canti in baie, de exemplu, sau intr-un dormitor mic, caracteristica acustica (“sunetul incaperii”) va influenta considerabil inregistrarea, mai ales in urma procesarii la care mai mult ca sigur va fi supus in timpul prelucrarii ulterioare, la mixaj. Acesta este unul din motivele principale pentru care inregistrarile de amatori suna ca atare, amatoresc – se aude pe inregistrare ca vocea sau instrumentul acustic au fost captate intr-o incapere care nu ofera un suport acustic adecvat, ci chiar unul neplacut – “suna ca din baie”, ca sa citez un prieten.

Mergand mai departe in analiza dintre condensere (“microfoane de studio”, o generalizare destul de nefericita) si dinamice…

O concluzie pe care am intalnit-o destul de des este ca daca ai un “borcan” sau un colt tratat acustic, astfel incat inregistrarea sa nu mai fie influentata de catre acustica incaperii, un condenser este clar varianta cea mai buna. Iar unii elimina din ecuatie si partea cu “acustica”, si considera pur si simplu un condenser, indiferent de pret, ca fiind mai bun, doar e un microfon de studio, si nu de scena, nu?

In cazul in care nu e clar, nu sunt de acord cu nicicare din afirmatiile din ultimul paragraf. Un condenser poate sa fie de dorit pe o inregistrare de chitara acustica sau de voce feminina de R’n’B, dar pe alte instrumente (percutii, chitari electrice) sau pe voci de rock sau hip-hop (chiar pop, de ce nu), un dinamic poate fi EXACT de ce era nevoie – datorita sunetului mai plin si mai “inchegat” pe care il ofera. Cu avantajul suplimentar ca nu se va auzi pe inregistrare atat de clar ca a fost inregistrat intr-un garaj sau intr-o camera de bloc, datorita caracteristicilor directionale mai stramte pe dinamice. Ca sa-mi sustin afirmatiile destul de prost primite in general, Bono foloseste SM58-ul pe inregistrarile de studio U2, Thriller-ul lui Michel Jackson a fost tras pe SM7B, si mare parte a inregistrarilor de hip-hop au fost facute cu dinamice, nu datorita lipsei de fonduri sau de spatii acustice adecvate, ci pur si simplu ca pentru respectivele piese si voci microfoanele dinamice sunau mai bine.

Inca un mic dezavantaj al condenser-elor: au nevoie de alimentare, respectiv de phantom power – +48V, alimentare fantoma, putere fantoma, samd. Nu toate preamplificatoarele o ofera, si de aceea este bine sa verificati sursa de alimentare daca poate oferi suficienta tensiune pentru microfon – unele preamplificatoare nu ofera decat 15V phantom power, de exemplu, suficient la un numar restrans de microfoane.

Trecand peste partea de preluare, va trebui sa folosesti un cablu pentru a trece semnalul din microfon catre preamplificator. In marea majoritate a cazurilor (chiar 100% din ele, daca echipamentele sunt de generatie noua, profesionale sau semi-profesionale), pentru a fi conectat la un preamplificator, un microfon va fi avea nevoie de un cablu XLR mama – XLR tata balansat (sau Canon, cum i se mai spune):

xlr

Cablu de Microfon

Astfel, am ajuns si la preamplificatoare.

Preamplificatoarele

… sunt necesare oricarui microfon, pentru a ridica nivelul de semnal pana la un nivel folosibil mai departe in lantul de semnal.

Preamplificatoarele se pot gasi in mixere (varianta clasica), direct pe anumite interfete audio (varianta mai noua), sau separat, de sine statatoare. Care e varianta cea mai buna?

Strict calitativ, daca ne referim la gama de pret aferenta home-studio-urilor, un preamplificator de pe o interfata audio semi-profesionala e net superior mixerelor mici din aceeasi gama de pret. Daca intr-adevar ai un mixer mic de calitate (si aici ma refer de la, sa zicem, un Allen&Heath Mixwizard in sus ca si pret), atunci da, se poate ca preamplificatoarele sale sa fie superioare celor gasite pe placi audio semi-profesionale (cum ar fi E-MU 0404 USB, M-Audio Fast Track Pro, Icon Cube, samd).

Dupa cum am mentionat anterior, se poate sa ai nevoie de phantom power, daca folosesti microfoane condenser – verifica daca preamplificatorul ales, fie el integrat in interfata audio sau nu, poate oferi acest lucru.

Unele preamplificatoare pot avea si intrari de inalta impedanta (Hi-Z, cum apar in anumite prospecte) – intrari care pot fi folosite si pentru inregistrarea directa a chitarilor electrice sau electroacustice. Acestea nu se gasesc pe intrarea XLR (care este de microfon in 99.99% din cazuri), ci pe o intrare jack mare (1/4”) mama.

In urmatoarea si ultima partea a acestui ghid, vom merge mai departe in lantul de semnal, atingand probleme cum ar fi placile de sunet si software-ul de inregistrare.

O scurta concluzie personala, la finalul acestei parti a articolului: un microfon condenser si un mixer NU sunt obligatorii unui inceput in domeniul recordingului. Daca ar fi sa-mi pierd toate echipamentele actuale, un 0404 USB si un SM57 cu pop-filtru ar fi primele echipamente achizitionate. Si o pereche de casti de calitate. Si un EXO. Si cam atat, pana prin 3000RON.

Mihai Toma

Comentarii (6)

 

  1. [...] 5. Microfon. Un microfon va ajuta sa introduceti voce in compozitii voastre, pe care apoi sa o prelucrati corespunzator. Aceasta parte va fi trata intr-un articol separat, deoarece necesita o atentia amanuntita, fiind una dintre cele mai sensibile operatiuni. Personal nu mai folosesc voce in compozitiile mele, dar daca o voi mai face, voi achizitiona un sintetizator cu vocoder incoporat [Korg KP3 are o asemenea functie /posibilitate, l-am avut dar nu l-am folosit astfel. Alte sintetizatoare cu vocoder integrat: Korg MicroKorg, Korg R3, Alesis Micron, Korg MS2000 - preturi de pana in 2600 lei si potrivite crearii de voci cu efecte deosebite, pentru muzica electronica]. Puteti citi cate ceva si aici. [...]

  2. [...] in compozitii voastre, pe care apoi sa o prelucrati corespunzator. Aceasta parte este trata intr-un articol special despre microfoane, deoarece necesita o atentia amanuntita, fiind una dintre cele mai sensibile operatiuni. Personal [...]

  3. Johnny spune:

    foarte bun acest “tutorial” ceea ce pot spune este ca un Sm58 sau un Shure c606,same thing.Am un shure c606 de vreo 3-4 ani,am fauct un preamp i-am bagat ceva inalte,si cu timpul adica,de 2 ani incoace nu e foarte mult,am inceput sa fac si master in Fl Studio,am facut si cateva teste si uneori se comporta chiar mai bine decat un behringher c1.
    Microfoane foarte bune,dar pt studio recomand condensator nu dinamic,dinamicul folosesti pt prestatii live dar,daca buzunarul nu te tine,recomand un shure c606,e foarte ok,cel putin din perspectiva mea.

    Cat despre mixer te contrazic putin,daca nu ai un preamp si nici placa ta de sunet nu ofera 48v,atunci eu zic sa iti cumperi direct un mixer ( un mixer cu phatom power ).Si mai ai un avantaj ca in timp ce inregistrezi poti oferi ceva inalte sau un “mic reverb”,sau mai “furi” putin din basi sa iti fie mai usor la master,mai poti modifica din gain etc. Acum pareri si pareri sti cum se spune.

    F bun articolul Mihai.

    Salut !

  4. Mihai Toma spune:

    Shure C606 se seamana vag cu SM58, ca si caracter. Amandoua au acelasi caracter nisipos, cu diferenta majora ca SM58-ul e putin nisipos, C606 e neclar si cam doar nisipos. Behringer XM8500 (microfon de 50 de RON) este mai definit si mai “hi-fi” decat un C606, din experienta mea.

    2 intrebari catre Johnny:
    1. De ce sa folosesti doar condensere in studio? Doar la voce, te referi, si daca da, de ce?
    2. De ce ai folosi EQ-ul sau efectul de pe un mixer cand atat EQ-urile cat si efectele implicite in absolut DAW au un nivel calitativ considerabil mai ridicat?

    Mihai Toma

  5. FIDO spune:

    SPUNETI VA ROG PENTRU INREGISTRARE HIP-HOP CARE E DE DORIT CA SA FIE MAI CALITATIV? SI CAM CE PRETURI AJUNG IN EURO?

  6. Alex spune:

    daca as vrea sa inregistrez un set de tobe intr-un studio antifonat (camera destul de mica) …ce microfon ar trebui sa folosesc ?? …..dinamic sau condensator ???

Adauga comentariu