Impresii despre un controller ICON LOGICON Air6

In ultimul timp am inceput sa avem tot mai multi colaboratori externi. Oameni capabili cu experienta din domeniu productiei muzicale, artisti consacrati  sau simpli pasionati. Cu ajutorul lor reusim sa imbogatim si sa extindem baza de cunostinte a acestui blog. Unul dintre acesti oameni este si Sztakics Attila care a fost binevoitor si a facut pentru blog un test mai amplu si o recenzie la claviatura MIDI, iCON Logicon Air 6.

I.    Aspecte generale

mi-logo Ţin în mână un pachet mare, destul de greu faţă de cum îmi închipuiam.
Desfac pachetul şi găsesc în el un controller cu 61 de clape, cu o carcasă de metal, albă, superbă. În pachet mai găsesc un plic care conţine un pliant cu cele mai importante setări care se pot face pe controller, descrise succinct, care ar fi trebuit să fie de ajuns, în principiu, să pot seta una şi alta … dar voi reveni asupra acestora mai încolo.
Plicul are ataşat şi câteva CD-uri cu drivere, şi programe de calculator – Abbleton Live Lite 7 şi Samplitude SE, care nu sunt deloc de neglijat, un cablu USB şi manualul utilizatorului numai în limba engleză.
Dar hai să revenim la controller în sine … abia aştept să pun mâna pe cele 4 fadere care se găsesc pe partea dreaptă a controllerului. Se mişcă foarte fin, este plăcut să le atingi. Observ mai puţin la stânga, sus patru butoane rotative, le ating şi surpriză plăcută … sunt învelite cu cauciuc, şi se rotesc 360 grade şi simt clickuri uşoare atunci când le rotesc. Şi acestea sunt foarte plăcute la atingere şi ca şi faderele sunt bine poziţionate pe suprafaţa controllerului fiind la îndemână.

Logicon 6air-3D

Mai încolo, spre stânga văd un buton tip dial-up (jogwheel) pentru introducerea diferitelor date/setări, cu posibilitate şi de apăsare, pentru confirmarea datelor introduse (enter).
În stânga butonului dial up văd un ecran mare, cum rar am mai văzut pe un controller. Pe suprafaţa de lucru se mai găsesc opt pad-uri gumate, sensibile la velocitate.
În extremitatea stângă a controllerului se găseşte un joystick foarte interesant, elegant, dar pe cât de interesant, nu m-am convins de funcţionabilitatea lui, în comparaţie cu varianta clasică de două rotiţe. Joystckul se află într-un cadru circular,  astfel acesta nu poate fi folosit simultan ca pitch bend şi mod wheel. De exemplu cu modulaţia împinsă la maxim, fizic nu poţi mişca joystckul în stânga sau dreapta, căci se loveşte de partea superioara a peretelui cadrului circular. Aceeaşi problemă se iveşte şi atunci când vrei să foloseşti pitch bend-ul fără modulaţie. Este imposibil.

Pitch bendul are cursa maximă în stânga/dreapta atunci când joystickul se află la mijloc, adică cu modulaţia pe jumătate activată. Pe de altă parte, de apreciat este că funcţia de modulaţie poate fi mişcată liber, şi lăsată în poziţia dorită, neexistând vreun arc care să-l readucă la poziţia iniţială, astfel este ideal pentru a accesa de exemplu funcţia de rotary în cazul sunetelor de orgă. Acest lucru, neputând fi schimbat prin acţionarea vre-unui arc, poate totuşi în unele cazuri să creeze inconveniente dar asta depinde de stilul care este abordat de utilizator.

Deasupra joystickului se găsesc două butoane transpose/octave cu care poţi face transpunere în paşi de un semiton sau octavă, în funcţie de setare. Schimbarea de la funcţia de octavă la semiton se face apăsând deodată cele două butoane transpose.
Pe partea superioară se mai găsesc o serie de butoane cu care poate fi controlat un sequencer extern – butoane de transport – , dar se mai găsesc şi altele, pentru a realiza unele comenzi sau setări. Butoanele odată apăsate se aprind într-o culoare roşie.
Cel mai important lucru însă l-am lăsat la urmă … clapele în sine căci acestea sunt cele mai importante la un controller.
Logicon Air6 are 61 de clape semiweighted, pline, ca şi la pian, însă sunt cu cca 1 cm mai scurte ca la pianul obişnuit. Acest lucru nu este ieşit din comun deoarece şi alte controllere au clape de aceeaşi lungime.
La apăsare, sunt comode, dar răspunsul acestora la apăsare este un lucru foarte subiectiv, unora le place altora nu, fiind obişnuite cu alt fel de clape … De aceea recomand ca la achiziţionarea unui controller sa fie testat inainte de a fi achizitionat.

ICON-logicon

Un lucru, pe care îl doresc să-l spun este că joystickul pentru pitch şi mod nu se află în stânga clapelor ci deasupra lor. Acest lucru mie personal nu-mi place că sunt obişnuit ca acesta să se găsească în stânga clapelor şi nu deasupra lor, dar şi acesta este o problemă de obişnuinţă, un lucru pozitiv totuşi este că astfel s-a scăut lăţimea controllerului, lucru benefic celor care transportă mult instrumentele în turnee cu autoturismul.
Pe spatele controllerului se găsesc două intrări jack, format mare pentru pedală sustain şi expression, clasicele MIDI IN, OUT, fără THRU, un port USB şi în fine intrare 12V DC şi un întrerupător.
În controller mai pot fi montate diferite plug-inuri hardware X-Synth, G-Synth şi G-Synth Pro, tot de la iCON (module de sintetizator intern) , plus o placă de sunet, astfel obţii un sintetizator veritabil cu tonuri bune şi cu ajutorul controllerelor ai acces direct în creierul plug-inurilor. Este ca un fel de 3 în 1.

Un alt feature interesant este ca aceasta claviatura are posibilitatea de a se conecta si wireless. Pentru asta este nevoie de Air MIDI Rx, care este un reciever wireless special creat pentru claviaturile iCON.

II.    Conectare la un modul de sintetizator via MIDI

Primul lucru pe care l-am făcut este că l-am conectat la un modul de sunet prin MIDI, am ataşat o pedala sustain şi o pedală expression.
Fără să fac alte setări, pe paduri am avut sunete de tobe, iar pe claviatură un sunet de pian. Probabil aşa era setat modulul de la o altă sesiune.
Nu obişnuiesc să citesc instrucţiunile de folosire, dar văzând că nici un fader sau buton nu reacţionează, trebuia să iau în mână pliantul despre care v-am scris la începutul recenziei. După ce m-am convins că nici după parcurgerea etapelor nu reuşesc să setez funcţia de volum (cc no. 7) pe faderul nr. 4, am început să citesc instrucţiunile de folosire din manualul utilizatorului.
Abia acum mi-am dat seama că nu reuşeam să setez nimic deoarece  nu am apăsat mai înainte butonul ADVANCED. După ce mi-a părut că funcţionează, totuşi nu am obţinut rezultatul dorit. Faderul nr. 4 tot nu răspundea la comenzi. Citind prospectul mi-am dat seama că probabil nu funcţionează deoarece – atenţie – valorile minime şi maxime pentru fiecare fader, buton etc, pot fi setate – intersant nu-i aşa? şi fiecăruia i se poate seta canalul (1-16) pe care să transmită informaţia. Valoarea era setată numai la minim 0 şi la maxim abia că avea câteva valori (2 sau 3 după caz). Faderul 1 era setat pentru canalul 1, faderul 2 pentru canalul 2 şi aşa mai departe … şi în cazul butoanelor rotative la fel.

Deci dacă vreau ca la acţionarea faderului la poziţia închis sunetul să nu dispară în totalitate sau dimpotrivă vreau ca la o mărire a volumului, acesta să nu depăşească o anumită valoare, pot să o setez de dinainte la valorile preferate. Lucru inteligent. Am învăţat-o şi pe asta şi pot să spun că nu este nimic intuitiv în acest domeniu al controllerului. După ce am trecut de astea am setat pe butonul 1 un cut off, iar pe butonul 2 resonance… Butoanele sunt ideale a fi setate pentru a controla de exemplu CUT OFF-ul, RESONANCE, LFO RATE, şi un PORTA TIME, iar faderele pentru Attack, Decay, Sustain, Release. De asemenea pedalei de expresie i se pot seta diferite funcţii. Eu am setat CC7 volum.

logicon 6

La claviatură se pot seta diferite curbe de velocitate şi în cazul dinamicii fixe se poate seta o anumită valoare fixă de ex. numai  60, 120 sau 127.
Setarea tonurilor se face prin LSB şi MSB şi PATCH CHANGE.
Valorile pot fi salvate în memoria controllerului creând aşa zise programe. Există 20 de asemena locuri pentru diferite programe – mai mult dect suficient chiar şi live.
Un impediment este că fiecare dintre aceste programe nu are un buton dedicat, astfel setările pot fi rechemate doar prin acţionarea discului dial-up. Noroc că sunt numai 20 de locuri pentru salvări. Defapt acest lucru este din păcate des întâlnit şi la alte controllere sau sintetizatoare.
Nu am fost impresionat de calitatea butonului dial-up mai sus arătat, la o învârtire mai rapidă, valorile nu se schimbau, doar dacă reduceam viteza de rotire, şi parcă îmi aluneca discul sub degete, iar la o apăsare mai puternică, să previn alunecarea degetului, discul se atingea de locaşul lui făcând zgomot la rotire.

III.    Concluzii.

În final pot să afirm că iCON LOGICON AIR6 este un controller bine construit, robust, plăcut la vedere şi la atingere, nu chiar intuitiv în utilizare dar odată ce te-ai obişnuit cu logica setărilor ai un controller puternic şi o bază pentru două module de sintetizatoare incorporabile. Totuşi l-aş recomanda muzicienilor care deja au experienţă în domeniul MIDI, că doar aceştia pot să scoată maximul din acest instrument şi nu începătorilor.
Referitor la preţ spun că merită!

Nord (Sztakics István Attila)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.